mandag 12. januar 2015

NIGHT'S EDGE - EN FANTASI-ANTOLOGI AV TRE AMERIKANSKE DAMER





Night's Edge består av tre noveller av tre damer. Det er:


  1. Dancers in the Dark av Charlaine Harris (som er hele grunnen til at jeg leste denne boken)
  2. Her Best Enemy av Maggie Shayne

  3. Someone Else's Shadow av Barbare Hambly 



It wasn't smart of me to have a fight with him right before he bites me, Rue told herself. 



Jeg holder på med bokserien om Sookie Stackhouse av Charlaine Harris. Akkurat nå holder jeg på å høre alle bøkene i serien jeg allerede har lest som lydbok på mobilen. Repetisjon. Jeg har igjen å høre 3 så kan jeg lese ferdig de 2 jeg har igjen som er ulest. Novellen Dancers in the Dark handler om to vampyrer som vi treffer i Sookie-serien. Rue er en danser. I avisen ser hun en stillingsannonse som  etterlyses noen som er villig til å danse med en vampyr og bli bitt i slutten av opptredenen av vampyren. Rue møter opp og får jobben.

Rue og Sean blir dansepartnere. Det byttes på hvem som forteller, Rue eller vampyren Sean. Jeg synes novellen er fornøyelig, og jeg koste meg veldig da jeg leste den.




Don't you recognize the name? She's the chick who writes those columns discrediting all the mumbo-jumbo types in town.


Novellen Her Best Enemy av Maggie Shayne tilhører ingen slik serie, som den av Charlaine Harris. Jeg hadde aldri hørt om forfatteren før. Kiley Brigham har kjøpt seg et 100 år gammelt hus. En kveld hun kommer ut av dusjen har noen skrevet 'House of Death' i duggen på speilet på badet. Merkelige og skremmende hendelser fører til at Kiley, som aldri har trodd på spøkelser, tror det spøker i huset sitt.

my house has been considered one of the most haunted in the county for the past thirty years.

Til vanlig jobber Kiley med å avsløre falske synske som lurer penger ut av godtroende mennesker. Men nå må Kiley selv søke hjelp fra en slik. Jack er den eneste i byen som hun ikke har klart å bevise er falsk. Og han klarer ikke å vri seg unna og må hjelpe henne til tross for at de er hverandres verste fiender. Dette er ikke en intelligent historie, men den er ganske heit (for slike som meg som ikke eier fantasi). Novellen er mye bedre enn jeg forventet. Men den er litt treg.




Den siste novellen er Someone Else's Shadow av Barbara Hambly. Hun hadde jeg heller aldri hørt om. Heller ikke denne novellen tilhører noen serie slik som Charlaine Harris sin (heldigvis). Maddie har danset ballett siden hun var liten. Nå arbeider hun som danselærer og deler en leilighet sammen med den yngre Tessa som studerer ballett. Tessa danser der Maddie også er lærer, på en av New Yorks mest respekterte danseskoler.

I andre etasje i den svære skolen bor det en hjemløs mann på et rom han egentlig leier for å lage musikk, som han jo også gjør. Han arbeider og bor i samme rom. Den unge Tessa er helt alene i byen og hennes samboer føler hun må passe på henne. Det er ikke så enkelt når jentungen går i søvne...

Det er helt utrolig mye dødtid i denne novellen. Jeg trodde virkelig jeg aldri skulle bli ferdig med den. Opp i alt sammen (kjærlighet, spøkelser, demoner, ballet, magedans) begynner hovedpersonen å også spå i tarrotkort. Det virker så utrolig søkt alt i sammen. Teit. Forvirrende. Bedre er det ikke når to karakterer plutselig lider sjelekvaler og elsker hverandre når de nesten ikke har snakket sammen. Det er så lite troverdig at jeg nærmest kan farge håret rosa og det vil virke mer naturlig enn denne novellen her. Det var godt å bli ferdig.

Jeg leste antologien i jula, hjemme hos foreldrene mine med nettbrettet mitt. Jeg kjøpte og lastet ned boken med Kindle-appen. Det er den første e-boken jeg leser på nettbrettet mitt som jeg handlet i fjor. Foretrekker å lese bøker med den fysiske boken i hånden, men jeg må bare innrømme at det har sine fordeler å lese engelske bøker på nettbrettet. Ordbok, det er billigere og jeg slipper å eie boken fysisk. Neste bok å lese på nettbrettet blir en av Dickens, men ikke enda!



Night's Edge av Charlaine Harris, Maggie Shayne og Barbara Hambly
Publisert av Harlequin i 2012
368 Sider
ISBN: 978-1-4603-0265-1
Kilde: Kjøpt selv
Format: E-bok





2 kommentarer:

  1. Tror jeg må sette denne boka opp på ønskelista mi. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et must om en leserSookie-serien værtfall! :):):)

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama