torsdag 1. desember 2016

I DAG ER DEN SISTE DAGEN I RESTEN AV DITT LIV AV ULLI LUST - EN BIOGRAFISK TEGNESERIE







Bildekilde: Bokelskere.no






Fremsiden på boken jeg lånte på biblioteket er ikke så rosa som bildet over. Den er mer sånn rosa-oransje. Den tykke tegneserien ble lånt med meg hjem spontant. Den dramatiske tittelen, den spesielle fargen på omslaget, tykkelsen på boken og illustrasjonen på fremsiden var alle med på å tiltrekke seg nysgjerrigheten og oppmerksomheten min. Jeg hadde aldri hørt om verken boka eller forfatteren Ulli Lust før.



Boken er skikkelig tung å holde i. Pute under. Også lese. Det er en tegneserie basert på livet til den sytten år gamle Ulli Lust. Hun var 17 år, bodde i Østerrike og var punker. Hun gikk i dårlige miljøer og hang i byene. De røykte, tok dop, hadde tilfeldig meningsløs sex med tilfeldige bekjente, bodde her og der, drakk og drev generelt dank. Hun fikk være alene i leiligheten til søsteren sin den sommeren hun var 17 år. Hun hadde droppet ut av skolen og det var meningen hun skulle finne en sommerjobb. I det minste var det det hun sa til foreldrene sine. Hun blir kjent med ei jente som er et år eldre enn henne. De blir raskt venninner. Denne jenta har fryktelig dårlig innflytelse på Ulli som er klar til å leve livet og oppleve noe nytt. De sniker seg over grensen til Italia helt uten bagasje eller penger. De tigger til seg penger og mat og skyss. De ligger med gamle griser for seng og tak over hodet. Jeg ser ingen kondomer. Klærne deres er helt fillete og skitne. Det er virkelig skikkelig kvalmt. De er pønkere. Anarkister. Uten pass i Italia. To unge jenter. Ulli har hele tiden mer enn nok med å passe på "venninnen" som er et nek. Hun er dum og håpløs og alt for spontan. Jentene er håpløse i geografi. De har ikke studert kart og planlagt reisen på forhånd. De synes det er helt greit å sove ute. De deler på en sovepose. Målet er å dra til kysten fordi Ulli har aldri sett havet. Men reisen stopper ikke der.


Det er tydelig at Ulli har fulgt med mer i skoletimene enn sin venninne. Hun studerer arkiteturen og legger merke til ting som går venninnen helt forbi. Hun er bare ute etter å pule og ta dop. Ulli er kreativ. Jeg blir trist av å lese og se hvordan hun lar eldre menn utnytte henne selv om hun egentlig ikke vil. Hun opplever også å bli voldtatt. De eksperimenterer med tyngre og tyngre dop, de blir kjent med mer kriminelle og ekle mennesker jo lenger inn i Italia de reiser. De er så naive! Så unge!



Jeg er ikke sånn kjempe imponert over tegningene - streken til Ulli. Det er ikke dårlig, det er ikke det. Men det imponerer ikke eller gir meg lyst til å studere dem grundig. Selve historien interesserte meg mer og den er bra! Historien er mer spesiell enn illustrasjonene. Som igjen, jeg må understreke, er heller ikke dårlig. Tegningene har ingen farger. Det går i svart, hvitt, grått og grønt. Det er helt greit. Historien og tegningene gjør inntrykk på meg. De føles ekte. Det legges virkelig ikke skjul på noe. Brutalt, sultent, uhygenisk og humoristisk. Ulli opplever å bli brukt av sin bestevenninne Edi og vennene deres, hun opplever å bli antastet og voldatt. På et tidspunkt blir hun også helt forlatt. Hun kommer bort fra venninnen sin. Hun reiser videre helt alene. Hun er fritt vilt. Kjempe farlig og ubehagelig å lese. Sytten år gamle Ulli Lust lærer så mye på reisen sin. Og når hun ble voksen skrev hun om den. Leseropplevelsen har vært god!







I dag er den siste dagen i resten av ditt liv av Ulli Lust
Tekst og tegninger av UIli Lust
Originalens tittel: Heute ist der letze Tag vom Rest deines Lebens
Ulli Lust og avant-verlag, Berlin 2009
Norsk utagve No Comprendo Press a. s, Oslo 2011
ISBN 978-82-8255-005-5
462 Sider
Bokkilde: Lånt på biblioteket




Jeg har også en 


MUSIKKBLOGG 


OG EN 


SITATBLOGG







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama