lørdag 1. august 2020

Lesevane-innrømmelser (2)



1) What author do you own the most books by?
6 uleste av Isabel Allende
6 uleste av Richelle Mead
7 uleste av Cassandra Clare
10 uleste av Lee Child



2) What book do you own the most copies of?
Må være Bibelen. Har 2 utgaver. Begge fått av mamma. Hun vet jeg har har som plan å lese hele (har så langt lest de fire første Mosebøkene) og at utgaven jeg leser er bitteliten (plass i en jakkelomme). Liten skrift der altså. Så hun kjøpte en helt ulest en til meg på loppemarked. Som ny. Med stor skrift. Selv om jeg har en større utgave ønsker jeg å fortsette å lese den lille. Er jo så godt i gang . . . 


3) Did it bother you that both those questions ended with prepositions?
Nei. La ikke merke til det. Men som du sikkert allerede har lagt merke til: er ikke god på rettskrivning. 



4) What fictional character are you secretly in love with?
Kommer ikke på en eneste. Husker ikke om jeg var like kåt på Aragorn i boka som jeg er i filmene. Nam. Kunne spist ham opp. Arwen... heldig. 



5) What book have you read the most times in your life?
Den hemmelige hagen og To byer av Charles Dickens.

6) What was your favorite book when you were ten years old?
Animorphs-serien.


7) What is the worst book you've read in the past year?
Fjellets skygge av Gregory David Roberts. 


8) What is the best book you've read in the past year?
Vi har allerede kommet til midten av året og så langt har jeg "bare" lest 2 bøker, 1 tegneserie (tar den med i beregningen fordi den har et iSBN-nummer.. ) og 2 lydbøker . . . . Ingen av dem har jeg gitt mer enn terningkast 3 (Bokelskere). Nevner ingen . . . Tror begge bøkene jeg leser nå kommer til å få 4. Men det er for tidlig å si. 

9) If you could force everyone you tagged to read one book, what would it be?
Nei, tvang er ikke en løsning på noe. Men vil gjerne anbefale 1. The Bus Driver Who Wanted To Be God & Other Stories av Etgar Keret
2. Olaf G av Steffen Kverneland og Lars Fiske 
Anbefaler gjerne flere også . . . .

10)Who deserves to win the next Nobel Prize for literature?
Er ikke oppdatert så skal tie stille. 


11) What book would you most like to see made into a movie?
Trilogien om Tora av Wassmo. When God Was a Rabbit av Sarah Winman. Harry Hole: TV-serie. Filmen som kom snakker vi ikke om. Og å filmatisere bøkene til Austen må de bare fortsette med for all evighet. 


12) What book would you least like to see made into a movie?
Kommer ikke på noen. Film er livet. 


13) Describe your weirdest dream involving a writer, book, or literary character.
Åhh, slkulle ønske jeg kunne kommet på noe. Jeg er sikker på at jeg har hatt drømmer om det jeg har lest. Følg gjerne linken øverst på siden og se hva Hilde har svart her, haha! 


14) What is the most lowbrow book you've read as an adult?
Bookserien om Sookie Stackhouse, serien om Fifte Shades of Grey, Cecilia Ahern. 



15) What is the most difficult book you've ever read?
Sataniske vers (var ikke dårlig, veldig god! Men tung). Roman av Audun Mortensen gjorde meg svett. Gikk på ren viljestyrke. Han har kopiert hele klassikeren Lolita og gitt ut den baklengst setning for setning.

Så den med en gang etter jeg kom hjem fra biblioteket.
God! Ekkel! 


16) What is the most obscure Shakespeare play you've seen?
Har ikke sett noen. Eller lest. 




17) Do you prefer the French or the Russians?
Ja takk, begge deler! Hilde (link øverst i innlegget) kom ikke gjennom Anna Karenina men det gjorde jeg (gratis e-bok på engelsk). Senere hørte jeg den også på norsk. Jeg er ekstra svak for de franske; der tilhører Anna Gavalda og Muriel Barbery.

18) Roth or Updike?
Det må bli Updike, den eneste leste. Boka heter Kentauren.

19) David Sedaris or Dave Eggers?
Ikke lest eller hørt om Sedaris.Lest 1 bok av Eggers. Ga ikke mersmak.


20) Shakespeare, Milton, or Chaucer?
Hvem?


21) Austen or Eliot?
AUSTEN! Har lest og hørt de samme bøkene av Austen flere ganger. Eliot - ikke lest en eneste.
22) What is the biggest or most embarrassing gap in your reading?
Nei, en skal ikke være flau over at en ikke har lest alt. En skal være stolt av det en har lest! Når det kommer til hva folk forventer jeg har lest, er det flere (!) som spør meg om Game of Thrones, og blir overrasket over at jeg ikke har lest dem.




23) What is your favorite novel?Sier som Hilde: Bare en?! Da blir det Ringenes herre...  Både film og bok. Men her kan du se ALLE favorittbøkene mine. 



24) Play?
Ikke lest så mange at jeg har noen favoritt. 



Vakkert bilde av meg og Hildegerd. Vi drakk øl den kvelden. 


25) Poem?
Finne deg der inne og hente deg ut av Lina Undrum Mariussen (2011). Kjøpte den faktisk i dag! 5 kroner på biblioteket. Den boken jeg kjøper når jeg kommer over den, og har liggende til en anledning oppstår der det passer å gi den bort.


26) Essay?Leser det nesten ikke. Men en jeg har lest og likt godt er Ikke en sånn jente av Lena Dunham (2014). Lena Dunham er noen jeg setter høyt. 



27) Short story?
Det leser jeg mer av. Altså, ALT av Etgar Keret
Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd (2012) av Stig Beite Løken.


28) Work of non-fiction? Ikke i prioritert rekkefølge:
Den indre samtalen - lær deg kognitiv terapi av Torkil Berge og Arne Repål (faglit)
Dankert-Anna av Arild Mikkelsen (biografi)
The Art of War av Sun Tzu (historisk, klassiker)
Munch av Steffen Kverneland (biografi, tegnserie)
Olaf G av Lars Fiske og Steffen Kverneland (biografi, tegneserie)


29) Who is your favorite writer?
Etgar Keret
Tolkien
Anna Gavalda
Rowling
Karin Fossum
Austen
Herbjørg Wassmo
Didrik Morits Hallstrøm
Muriel Barbery
Linnea Myhre
Susanna Clarke
Philip Pullman
Helen Dewitt 

En varm følelse i magen bare jeg skriver navnene. Mine venner. 


30) Who is the most overrated writer alive today?
E. L. James. Ved å svare mobber jeg. Det er jo egentlig ikke greit. Unnskyld.


31) What is your desert island book?
Svarer som Hilde: Bibelen. En ypperlig anledning til å lese Bibelen. Alene på en øy. Er godt i gang. 


32) And ... what are you reading right now?
Jeg hører Northanger Abbeyav Jane Austen (engelsk, CD-plater, 5 kroner på biblioteket. Hakk i hver plate. Godt jeg uansett hadde tenkt å lese den på norsk etterpå..) Jeg bruker å gi bort/selge bøkene etter endt lesning men den må kastet. Trist. Er dyrt (!) å kjøpe disse lydbøkene  helt ny på CD i dag.
Så leser jeg Stille av Susan Cain. Sakprosa om introversjon. God bok. Har lest ca. 2/3. 



STOLT! Jeg har endelig begynt på prosjekt Sy opp gardinene på soverommet. Jeg gjør det for hånd. Brettet den opp. Skal gjøre det samme på den andre; men når jeg tar for meg (nøyakyig samme lilla KID-gardiner) på stua skal jeg klippe først også sy en kant. Det ene tok noen timer (koste meg, hørte på podkast) og resultatet ble ikke perfekt. Men dette har jeg tenkt å gjøre siden i fjor høst. Endelig er jeg i gang. Ta fatt på resten i morgen.


Har også en musikkblogg og en sitatblogg.


6 kommentarer:

  1. Bibelen er igrunnen den boka jeg har flest utgaver av oss, den tenkte jeg faktisk ikke på (to brukseksemplarer fra skolen og konfirmasjonen, dåpsgave-eksemplar med gullsnitt og gravert navn og en stor arvet skinninnbundet variant).

    Ringenes herre er forøvrig et av de få tilfellene hvor jeg foretrekker filmen framfor boka (som jeg aldri kom meg gjennom), og hovedgrunnen til det er Orlando Bloom...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange Bibeler å ha. Angående Ringenesd herre: tenk det. Jeg har blitt kjent med 2 personer i 2019 der de ikke en gang har sett filmene. Jeg blir helt sjokkert og må minne meg selv om at folk er forskjellige.

      Slett
    2. Jeg så de to første filmene under sterk tvang i løpet av et besøk hos en venninne (del en på dvd, del to på kino dagen etter), og da måtte jeg jo se siste del da den kom for å vite hvordan det endte (og da så jeg den like gjerne på førpremiere i spektrum, med bl.a. Viggo Mortensen tilstede). Hadde neppe sett den ellers - fantasy er ikke min greie, hverken som film eller bok.

      Slett
    3. Førpremiere i Spektrum må ha vært en filmopplevelse utenom det vanlige! Jeg liker fantasi. Men ikke alt (så klart). Liker fantasi best når det er realistisk, type Tolkien og Jonathan Norrell og Mr. Strange.

      Slett
  2. Har selv to Bibbler. En etter mamma og en som jeg fikk i konfirmasjonen. Har lest Bibelen da, + en del apokryfe/gnostiske kristne tekster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er fantastisk. Jeg har begynt på femte Mosebok. Jeg synes det er kos å lese i Bibelen. Det er jo historie og eventyr og poesi i en og samme bok. Uhyre interessant.

      Slett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE