fredag 12. august 2022

Tegneserier og to mørke romaner

 



M - Julen 2006 av Mads Eriksen. Det andre tegneserieheftet jeg leser i denne serien. Hva er det bilder av? Anstrenger øynene, myser. Forstår ikke humoren heller. Hva var poenget her? Leser stripen to ganger, tre ganger, fire. Dette er ikke en tegneserie for meg. Fra egen ulesthylle. 



Spør faren din! Lille sprint #7 av Tome & Janry. Ren kos mellom de tyngre bøkene. Fra egen ulesthylla. Dette er en tegneserie for meg! 



    Det gjelder å holde seg av Tome & Janry (Lille Sprint #8) Fra Ulesthylla. Forholdet mellom Lille sprint og bestefaren er søtt og sjarmerende. Legger ved ett bilde. Se alle bøkene! 







The Burnt Orange Heresy av Charles Willeford (1971) Lest på Kindle. Jeg har en bok i hylla av den norske forfatteren Audun Mortensen som heter Samleren (2015). Samleren er en slags kopi av The Burnt Orange Heresy der Mortensen har gjort noen forandringer og oversatt den til bokmål med Google Translate. Jeg skal fortelle mer om det senere. Ville lese originalen før jeg tok fatt på den ulovelige kopien av Mortensen (som jeg holder på med nå). TBOH handler om en kunstkritiker som tjener dårlig. Han har et ønske om å bli en av verdens mest berømte og anerkjente kritikere. Når han får et tilbud som gir han akkurat den muligheten er han villig til å gjøre hva som helst . . . Har en kjæreste han anser som dum og behandler dårlig. Mannen er i det hele tatt ikke spesielt respektfull mot damer. Hvorfor har Mortensen valgt akkurat denne boka å stjele? Fordi hovedpersonen i TBOH også stjeler fra en annen kunstner? Fordi boka ikke var oversatt til norsk fra før? Fordi den ikke er så kjent i Europa, og utgitt for over 30 år siden? Selv likte jeg ikke TBOH noe spesielt og har gitt den bare terningkast 2 på Bokelskere. Fordi den er detaljert til det kjedsommelige. Kunstkritikeren gir meg vondt i magen med sin manglende empati. Og slutten var en gigantisk motsigelse. Nei! Boka er filmatisert. Den skal jeg se! Etter å ha fullført Mortensen sin bok selvfølgelig. 





Baby Jane av Sofi Oksanen (2005) Fra ulesthylla mi. Min første Oksanen. Rent tematisk er det en bok som interesserer meg da jeg har angst stadig vekk (heh). Den handler om et kjærestepar der den ene har agorafobi. Hun går ikke ut av leiligheten om det ikke er på sine faste drikkesteder. Noen andre handler i butikken for henne. Hun er alkoholiker og ikke ærlig (nok) om diagnosene sine. Dette går ut over forholdet deres. Boka er lettlest og kort. Begge disse to får penger av sosialen og løser sine økonomiske problemer med å starte en sextelefon; i tillegg en tjeneste der de selger brukte strømpebukser og sko blant annet. Alt det kunden skulle ønske. Ganske frustrerende å lese om disse to som helt klart ikke burde være sammen. Best er boka når den forteller om kjærlighetssorgen. Da er den dritgod, da er den på sitt beste. Ga den terningkast 5 på Bokelskere! 



Vent til du blir større av Tome & Janry (Lille Sprint #9). Fra ulesthylla. Nå har jeg lagt inn en bestilling hos biblioteket for bind #10 da jeg mangler den. Den fjernlånes og dukker vel opp. Har også lagt inn en bestilling på filmene Haisommer #3 og #4. Hi hi. 








Leser Baby Jane i hagen.


Leser Baby Jane i senga. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE