onsdag 11. november 2015

ELEMENTDRAGENE AV ANNIKEN HAGA - OVERRASKENDE BRA!



Bildekilde. 


Den unge forfatteren Anniken Haga sendte meg en e-post der hun spurte om jeg ville motta, lese og skrive om den nye fantasiromanen hennes for ungdommer. Dette er første bok i en planlagt serie. I tillegg til å spørre om dette skrøt hun av at jeg leste tegneserien Alvefolket. Jeg er mildt sagt svak for smiger. Så jeg takket ja. Jeg hadde sagt ja uansett da denne boken virket spennende. Det er deilig å lese litt fantasi (Elementdragene) eller krim (Harry Hole) mellom Hamsun, Falkberget og Dickens.

Saga synes det er kjedelig på skolen. I skoletimene drømmer hun seg bort og skriver fantasihistorier. Hun bor i Oslo med foreldrene sine og går på ungdomsskolen. Tretten år. Det er spennende og fengende helt fra begynnelsen, det er vanskelig å legge boken fra seg. Jeg liker bildet på fremsiden: Oldschool.


Forfatteren. Bildekilde.



Saga blir alvorlig syk og våkner opp i en by som heter Caeli. Men hvor er denne byen? Tilhører den i det hele tatt Sagas verden? Det er noe kjent med denne verdenen; det går opp for Saga at hun har skrevet den, skrevet om den i timene på skolen! Saga blir raskt lagt merke til i Caeli med sitt røde hår og moderne klær . . .  Byen Caeli er nemlig på stadiet middelalderen. Saga blir fanget og de sier de skal selge henne som en slave. De sier det røde håret hennes er et bevis på at hun er en heks. Saga blir fortvilt; er hun en heks? Hva er dette? Og hvordan skal hun komme seg hjem? Hva skjer med henne når hun er solgt som slave? Det jeg ikke forstår er hvorfor Saga ikke klipper av seg håret om det er farlig å rødt hår. Hvorfor farger hun det ikke mørkt med gjørme senere ut i boken. Hun gjemmer det bak et sjal, skjerf senere i boken men hun er ganske skjødesløs med å skjule det. I denne historien er det også kjekke gutter og det oppstår et trekantdrama. Hvem liker ikke det.

"Ingenting var slik Saga hadde skrevet det. Alt var ukjent." 

Et sted i begynnelsen tror faren til Saga hun later som hun er syk for å slippe å dra på skolen. Her har forfatteren skrevet "Eller kanskje han trodde at hun faket?" Side. 15. Her synes jeg det hadde gjort seg bedre med "latet som" i stedet for ordet Faket. Historien er tydelig inspirert av LOTR: en magisk skog med røtter som trekker folk under jorden, en edderkopp i store mørke huler.

Dette er en ungdomsbok i sjangeren fantasi. Anniken Haga er norsk. Boken hennes minner meg om en annen bok jeg har lest for en også norsk forfatter i år. Profetien om Laura av Alexander H. Sandtorv, et prøvemanuskript som kommer ut som bok høsten 2016. Laura blir som Saga syk og de våkner begge opp i en annen verden. Også Laura har skrevet, eller var det drømt (?) om den verdenen hun våkner opp i. Jeg har på følelsen at Anniken Haga har en stor fremtid som forfatter i Norge og vil gi ut mange bra ungdomsbøker om hun ønsker det. Denne romanen synes jeg er overraskende bra! Jeg forventet ingenting og ble kjempe fornøyd med hva jeg fikk. Jeg klarer nesten ikke å vente på fortsettelsen på serien.


«Ingen kommer hit, om ikke skogen ikke vil det, og ingen drar igjen.»

Fra side 136.



Elementdragene av Anniken Haga
Aerith, bok 1
Liv Forlag 2015
ISBN 978 82 8330 028 4
167 Sider
Kilde: min egen, lesereksemplar
Ungdomsroman
Serie
Norge


Kylie Jenner. Jeg elsker stilen hennes.






2 kommentarer:

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE