fredag 10. juni 2016

MEG, MEG, MEG AV KJERSTI ANNESDATTER SKOMSVOLD - ET FØLSOMT BARN



Lydspor: platen Manassas av Stephen Stills. 



Kilde: Bokelskere.no
https://static.bokelskere.no/171498f24b5df19d66e9dffb8f6aa80e4885db7f1707d5f016abcb16.jpeg



Mamma! sier jeg. Blir helt oppgitt. – Jeg tåler ikke så mye press. Jeg er bare et følsomt barn.
 

Fra side 20. 



Meg, meg, meg er en barne- og ungdomsbok. Det er den første boken jeg leser av Kjersti; jeg har ganske mange av bøkene henne på leselisten min på Bokelskere.no, jeg har til og med en roman av henne ulest i bokhyllen, som til og med ble kjøpt ny – ikke på bruktboksalg, loppemarked (eller i kontaineren til Norli). La oss snakke om omslaget: jeg elsker det! Boka ble faktisk nominert som en av Årets vakreste bøker 2015; den vant ikke men jeg synes nominasjonen var på sin plass. Jeg finner fremsiden virkelig vakker og kul.



Jeg husker godt øyeblikkene før jeg ble født. Det var en knall blå tid. Jeg husker fødselen enda bedre, som rød med hvite prikker. Mamma og pappa var også der, men dem teller jeg ikke med, for de hadde ikke noe valg.

Fra side 25. 



Hovedpersonen vår Marte som forteller denne fortellingen går et av de siste årene på barneskolen. Hennes lillebror Frans er tre år gammel. Marte er ekstremt glad i mamma og pappa og Frans. Men mest i Frans. Etter at Frans kom til verden begynte storesøster Marte, en oppgave hun tar ufattelig seriøst, å bli engstelig av seg. Marte er så redd noe farlig skal skje med Frans og at han skal dø, hun klarer nesten ikke å tenke på noe annet. Hun har de mest uforutsigbare og dramatiske tanker. Det meste av det Marte bekymrer seg for er usannsynlig men det synes ikke Marte. For henne er alle hennes bekymringer sannsynlige. Det kommer frem, forklart på en veldig god måte, at Marte lider av tvangshandlinger; hun gjør slikt som å åpne og lukke postkassen x-antall ganger hver dag når hun kommer hjem fra skolen; dette må hun gjøre hvis ikke vil noe forferdelig skje; det føler hun. Dette har pågått siden lillebror Frans kom til verden.



Men jeg vil jo bare pakke Frans inn i det myke håret mitt, jeg vil at han aldri skal høre noen andre ord enn byssan lull, jeg vil kile ham under føttene med en fjær, fra morgen til kveld.


Fra side 64. 



I begynnelsen av boken er Marte modig og forteller moren sin om alle bekymringene hennes som ikke vil gå bort. Moren foreslår Marte skal sette seg ned å skrive om alt hun tenker. Det gjør hun.
I Meg, meg, meg er det mye humor, og den er mørk og humoristisk samtidig som den tar opp et vanskelig tema. Jeg liker sånn humor veldig godt (les barneboken Ingenting av Janne Teller om du også gjør det, fav!). Jeg synes humoren er noe påtvunget i lengden; at forfatteren prøver for hardt. Det kan bli for mye av det gode som det sies. Men når Kjersti får det til (og det gjør hun ofte) minner hun meg om forfatteren og bloggeren Linnea Myhre – den mørke humoren sin dronning (trykk her for link til bloggen hennes).



Foreløpig var ungen inni mammas voksende mage, den levde helt av seg selv. Når jeg la øret mot magen hennes, kunne jeg høre bølgene fra havet, rop fra glassmaneter.
- D I S G U S T I N G, hvisket jeg.
Jeg ville ikke at mamma skulle skjønne hva jeg sa. Hun er den beste jeg vet om i røverspråket, men er ikke like flytende i engelsk.
- Hva sa du? sa hun.
- I love you, sa jeg.


Fra side 26.



Meg, meg, meg er ikke spesielt lang. Som alle gode barnebøker kan de godt leses av voksne også. Leseropplevelsen har vært særdeles god! Boka var riktig nok på leselisten min fra før men det var faktisk ikke den sin tur å bli lest. Den sto på utstilling på biblioteket og jeg bare grep den og tok den med meg hjem før noen kunne ha sagt ordet tåfis. Jeg bruker ordet tåfis fordi rett foran meg er barføttene mine på kisten (som brukes som bord) og hunden som ligger ved siden av meg og sover slapp nettopp en fis.



Pappa sier at nabokatten er kastrert og derfor kan jeg slutte å spørre om den ikke skal få kattunger snart. Jeg vil at pappa også skal bli kastrert

Fra side 53. 



Meg, meg, meg av Kjersti Annesdatter Skomsvold
2015 Aschehoug & Co
80 Sider
Norge
Barnebok
ISBN: 978-82-03-25878-7
Kilde: lånt på biblioteket






Jeg har også en 


OG EN 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE