lørdag 29. juni 2019

THE BUS DRIVER WHO WANTED TO BE GOD & OTHER STORIES

Mitt eget bilde. 

Two days after I killed myself I found a job here at some pizza joint. 

Fra side 93. 

Har lest en bok jeg har lest før. Den gang på norsk, og nå på engelsk. Novellesamlingen elsket jeg den første gangen, og om mulig elsker jeg den høyere den andre. En favoritt. Terningkast 6 fra meg.

Jeg skrev ingen notater ved siden av da jeg leste. Det var ren kos, en pause fra en annen bok, en adspredelse, et gjensyn, et lesegode og et steg mot bokhyllen med uleste bøker her hjemme. Ja -  jeg har lest den før, men ikke denne utgaven, ikke etter at jeg kjøpte den. Den jeg hadde lest fra før lånte jeg på biblioteket. Og det blir jo noe annet i min verden.

Dette er ikke den eneste boken jeg har lest av Etgar Keret (f. 1967) og ikke den siste. Har flere uleste av ham i min fysiske bokhylle og et håp han fortsetter å dele sitt univers med oss også i fremtiden.

Lest av Etgar Keret: 12.
Antall uleste utgaver i bokhylla: 2.
Novelle til Etgar er korte og gode og det vil innlegget mitt være også. Novellene er absurde mørke tragikomiske triste morsomme unike minimalistiske.

Etgar Keret anbefales.


The Bus Driver Who Wanted to be God & Other Stories 
The Toby Press, 2004
Israel
Noveller
Kilde: kjøpt selv som ny
Myk innbinding 
ISBN 978-1-59264-105-5


The day everything began changing started with me foiling a robbery. I know it sounds like I`m making it up almost, but it really happened. I`d just finished buying some stuff at the supermarket when this fat guy with red hair and a thick scar on his neck slammed right into me, and about twenty TV dinners fell out of his coat. Both of us just froze. I think I was more shook up than him. The cashier next to us yelled: “Simon! Come over here, quick. Thief! Thief!” I wanted to tell the fat guy I was sorry and that I was happy for him he wasn`t really fat. That I only thought he was on account of the TV dinners in his coat, and that next time he shoplifts he should stick to vegetables `cause meat always comes out wet and disgusting in the microwave. But I just shrugged, and the fat guy, who was looking pretty skinny by then, shrugged too, the way only someone with a broken neck can, and then he bailed out. 

Fra side 99.


Mitt eget bilde. 



Jeg har også en Musikkblogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE