lørdag 19. oktober 2013

Fosterhjem for Dyrebeskyttelsen


Stine ringte meg forrige lørdag. Jeg tok ikke telefonen, jeg spiste middag. Hun ringte igjen, jeg var ferdig med å spise middag men tok ikke telefonen. Når jeg er mett kan jeg ikke snakke, puste, bevege meg. Jeg må bare ligge helt i ro. Når maten hadde sunket langt nok ned i magen kunne vi ringes. Hallo, hallo, kan du ta inn pus? Øhm.. Jeg var skeptisk. En uke med hunden til mamsen og jeg er utslitt. Både folk og dyr sliter meg ut. Jeg henter den, jeg tar den med til legen, jeg gjør alt sa Stine. Okei sa jeg. Det var visst bare der det lå, jeg ville bare ha kattekos, ikke kattejobb. Nå er pusen her. Han heter Tigergutt. Han har bodd her i fem dager. Han er ca. syv måneder, har gått ute i hvem vet hvor lenge og av og til fått bodd på et kaldt og rotete loft.


Om natten sover han ved siden av meg men ikke under dyna. Det liker han ikke.Han er glad i å leke og sove. Noen ganger biter og klorer han meg ut av det blå når vi koser. Da brøler jeg NEI og han stopper med en gang. Egentlig er jeg litt redd katter. Jeg er bedre på hunder. Tigergutt fiser stille, stinkende fiser og spiser hele tiden. Han passer på og er veldig glad i vannskålen sin, tisser i dusjen om jeg ikke har igjen døren til 'badet' og speiler seg i speilet på fellesgangen.


Han liker eplekake som naboen har bakt og lagt utenfor døren til meg. Han liker lettmelk drukket fra vinglasset (jeg drikker alt fra vinglass, classy) om morgenen på kistebordet mitt med hjul. Han er umulig å ikke bli glad i. Han ser på meg hele tiden, helt uredd dyrlegen og nye folk. Bryr seg ikke med at jeg spiller 80-talls trash metall. Alt i alt en perfekt katt. Jeg regner med det ikke blir noe problem å finne noen til å adoptere han. Mamma og jeg har avtalt at med en gang Tigergutt er hentet for godt skal jeg passe Ullrikk. Lurt å fylle tomrommet med en gang.

Jeg har ikke råd til dyr. If you can't afford the vet, you can't afford the pet. Hadde pusen, eller helst hunden, blitt syk hadde nok noen ligget under kommoden og sultet og dødd. Mest sannsynlig meg. Dyret hadde ligget bedøvd og nyoperet på sofaen på silkepledd.






Jeg vurderer å fortsette å være fosterhjem til katter etter at Tigergutt er adoptert. Det er jo litt kos. Sånn bortsett fra at hele leiligheten og alle klærne mine lukter kattedo allerede og jeg har kloremerker etter basketak på hendene. Bortsett fra det liker jeg purringen, sovingen og så snill jeg er som har reddet deg fra vinteren utenfor - følelsen

Denne uken er jeg utslitt. Jeg har vært oversosial forrige uke og betaler for det nå. Jeg har valgt å være egoistisk og bare hvile meg. Fredag gikk med til å sove hele dagen, tungt og drømmeløst. Jeg har sagt Nei til overnattingsbesøk, røyk i vinduet, besøk, invitasjon til fors, hundepass, katteforedrag på den lokale skolen, telefonsamtaler osv. Jeg bestikker de jeg er glad i med gaver utenfor dører og i jakkelommer så de ikke skal bli lei av mitt fraværende meg og sover med pusen i armkroken med god samvittighet. Fordi jeg er utslitt. Jeg vet ikke hvorfor, jeg vet ikke hvor lenge.

Sover med meg. Alltid.


Gal i hodet.

Skipskatt





5 kommentarer:

  1. Dette er den beste adopsjons-reklamen for en katt jeg har lest. Hadde det ikke vært fordi jeg ha to stk uff, uff, en stk astma 16 åring (hun elsker katter, men her tør vi ikke ta sjansen på å hente inn en katt som må ut igjen - det blir bare sorger som varer i årevis pga savnet), men ikke minst en tobeint som hadde fått spader og sendt meg på gata, skulle jeg betalt flybillett for å få han til meg. Men jeg kan ikke forstå at du ikke får en kø av henvendelser og at du bare kan veldig og vrake. Se på han - labbene til en katt er et syn for seg selv. Jeg vet om folk som elsker katter med denne fargen. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Det burde kanskje bli lagt ut på denne måten på siden til Dyrebeskyttelsen i fylket. På mandag kastreres han. De har ikke lagt ut bilder av han og reklamert for han enda, jeg regner med de venter til etter kastreringen. Jeg håper og tror mange vil ha ham.

      Tror du ikke at det sitter enda en katt i sofaen med meg nå! De kom med han i dag da jeg vasket gulv og klær. Vi vet ikke hvem eieren er og frem til vi finner det ut skal han være her med meg :-) Han er helt svart som en panter og fem, seks måneder kanskje.

      Slett
  2. Så nydelig pus! Og godt det finnes mennesker som deg som vil hjelpe disse små uskyldige dyrene. Har gjerne kunne tenkt meg å vært fosterhjem for katter selv, men har to katter som jeg tror hadde blitt litt sur om det hadde kommet en annen pus og krevd oppmerksomhet. Håper Tigergutt får et fint og trygt hjem. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stine må også få mye heder og ære da det var hun som har fått Tigergutt i hus :-) Heldige du som har hele TO puser, deilig<3 I dag la Dyrebeskyttelsen ut annonse for Tigergutt med bildet, mange som har trykket liker! Skal se han får seg et fortreffelig hjem med snille mennesker med hage :-D I går ble han kastrert, men i dag er han i toppform.

      Slett
    2. Det høres bra ut! Håper de får mange henvendelser og at han får en fin plass der han kan boltre seg i masse kos og friskluft!:)
      Koselig med to kattepuser ja. Snille og veldig kosete. :)

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama