Bjørnsons indre er som en skog i storm, han strider, er på færde overalt og skader herligen sine affærer hos publikum på Grand. Han er anlagt en masse, han er en bydende ånd, en av de få befalere. Han kan stå på en tribune og stanse en begyndende pipning med en håndbevægelse. Han har en hjærne som det uavlatelig spirer og myldrer i; han seirer kraftig og feiler grovelig, men begge dele gjør han med personlighet og ånd. Bjørnson er vor eneste dikter med inspiration, med gudegnisten. Det begynder i ham som en susen i kornet sommerdag, og det ender med at intet, intet høres uten den, uten den; således er hans sjæls bevægelsesform, tilspranget - geniets bevægelsesform. Sammenlignet med Bjørnsons er for eksempel Ibsens diktning det rene mekaniske kontorarbeide. Ibsens verk består i høi grad i at rim træffer så det smælder; de fleste av hans skuespil er dramatisert træmasse. Hvor fan vilde man hen . . . . Nå, lat det nu forresten være godt; skål for det hele . . . .
Fra side 161 i Mysterier av Knut Hamsun.
Bildekilde. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Trivsel!