torsdag 19. august 2021

JOSVA


Et av mine større leseprosjekter er Bibelen. Tar meg god tid, leser litt om gangen. Nå har jeg fullført Josva i Det gamle testamentet. De forhenværende mosebøkene avluttet med at Moses ble gammel og døde av det. Josva tar over som leder for det israelske folket og taler på vegne av Gud slik som Moses gjorde før ham. 

De forbereder seg på å gå inn i landet Herren har lovet dem. Det er ikke et land som står og venter; det skal takes for det bor allerede folk der . . . Krigføring.
Under lederskapet til Josva inntar de flere byer og dreper alle som bor der. Hele 31 konger blir felt.
Det hele fortelles så enkelt som bare det. Mennesker og dyr faller som støv under israelittene hogg. En mister jo sympati for dem.




"De hogg dem ned for fote og lot ingen av dem bli igjen eller slippe unna. Og Josva gjorde med dem som Herren hadde sagt. Han skar basene over på hestene deres og brente opp vognene."

Fra side 229.


Hvilken rett hadde til å myrde ALLE (ingen blir spart!!) bare fordi de tror på noe annet enn dem, bare fordi de lever annerledes, bare fordi de var i veien for dem på deres vei til Jerusalem. Så slemt. Så nådeløst. Det er vondt å lese.  

Byene som blir tatt fordeles blant stammene. 


Hør på denne tittelen før et nytt avsnitt (side 221)

"Omskjærelse og påskefeiring i Gilgal"




Wow . . . For en deilig og forfriskende fest! Tar med bilde av overskriften for bevis; det er virkelig skrevet slik. Tenke seg! 🠚







Her er et annet sitat som jeg synes er veldig kult. Dog, vi så ikke noe mer til den mystiske sverdmannen i teksten Josva etter dette:



Mannen med sverdet 

Mens Josva var i nærheten av Jeriko, hendte det en gang da han så opp, at han fikk øye på enn mann som stod rett foran ham med løftet sverd i hånden. Da gikk Josva bort til ham og spurte: «Er du en av våre, eller hører du til fienden?» Mannen svarte: «Nei, jeg er høvdingen over Herrens hær. Nå er jeg kommet.» Da falt Josva på kne, bøyde seg til jorden og sa «Hva har min herre å si til sin tjener?» Høvdingen over Herrens hær svarte: «Ta skoene av deg, for det stedet du står på, er hellig.»  Og Josva gjorde så. 

Side 222


Store deler av Josva består av tørre beskrivelser med fordeling av land, byer, landsbyer og fjell mellom stammene. Dette er områdene de tok fra andre. Det er oppramsende og
d e t a l j e r t. Da tvangleste jeg. 

Et sitat fra side 234 der de endelig viser nåde! "Men de drev ikke bort de kanaaneerne som bodde i Geser. Kanaaneerne ble boende i Efraim, som de gjør den dag i dag. Men de måtte utføre tvangsarbeid.". 
Også bare... tvangsarbeid! Ikke så snille likevel der altså. 

Det avslutter slik som i Mosebøkene; der døde Moses, og nå dør Josva. Neste ut i Det Gamle Testamentet er "Dommerne". Men først vil jeg lese Northanger Abbey (1817) av Austen. Det blir på engelsk på Kindle for den er ikke oversatt til norsk (!). Jeg har faktisk allerede hørt den på engelsk (med appen Libri Vox) så dette blir en gjenlesning . 


Så langt har jeg kommet i Bibelen: 


Josva 
Det Norske Bibelselskap 2000
ISBN 82-541-0559-6
Innbundet
Bokkilde: Min egen, fått i gave
Josva er på 67 sider. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE