fredag 15. juni 2018

TREDJE MOSEBOK





Om en mann mister håret på hodet så han blir snau, er han likevel ren. Mister han håret foran og blir skallet, er han ren. Men viser det seg en lyserød flekk der han er skallet, enten det er bak eller foran i hodet, da er det hudsykdom som bryter ut. Presten skal se på ham. Finner han en lyserød hevelse i bakhodet eller forhodet, og det ser ut til å være hudsykdom som gjør uren, da har mannen fått denne sykdommen. Han er uren. Han har hudsykdom i hodet.  
Den som er angrepet av denne sykdommen, skal flerre klærne sine og la håret henge fritt. Han skal skjule skjegget og rope: «Uren, uren!» Så lenge han er syk, er han uren. Han skal bo for seg selv. Utenfor leiren skal han ha sitt tilhold. 



Fra Tredje Mosebok, side 112. 


Gud fortsetter der han slapp i Andre Mosebok med å gi veiledning i hvordan en skal ofre til Herren i teltet - "til en duft som behager Herren". Det er uendelige måter å ofre til Herren; her er noen eksempler på titlene: påminningsoffer, ildoffer, syndoffer, grødeoffer, skyldoffer, brennoffer, måltidsoffer, takkoffer, og slaktoffer. Tredje Mosebok føles tyngre å lese enn de to foregående.




Vi er i Sinaiørkenen. Herren forteller sine lover til Moses på Sinaifjellet. Det slaktes til ofringene i hytt og pine, og jeg kan ikke annet enn å synes synd på dyra.
Gud er kjip: så mange unødvendige regler, han er streng, sur, dramatisk. Det er Moses og Aron Gud snakker til. Bare dem. I det store og hele er tredje mosebok lover og forskrifter som Herren gir det isralitiske folket; blir ikke reglene fulgt er det straff å finne - i verste fall drap. Gud er ikke mye nådig! Herren oppmuntrer folket til å drepe hverandre (venner, familie, naboer) om de gjør de alvorligste synder.

Side 120 - 20,14: "Når en mann tar en kvinne og hennes mor til kone, er det skamløs ferd. Både han og kvinnene skal brennes. Slik skjensel må ikke finnes blant dere."

Side 120 - 20,15: "En mann som har omgang med et dyr, skal dø, og dyret skal dere drepe". 

Er det nødvendig å skulle ta det ut over de usyldige dyra og kvinnene da?!  "De skal utryddes for øynene på sine landsmenn." Her er det mye sykt å lese. Voldsomme greier: slakt og ofring dagen lang. La ikke sosialt gruppe-steining av sine syndfulle nærmeste være unevnt. Tredje Mosebok må være den mest brutale og hensynsløse teksten jeg har lest i mitt liv. Tredje Mosebok kort oppsummert:


"Dette er de forskrifter, bud og lover som Herren ved Moses satte mellom seg og Israelittene på Sinaifjellet." 

Fra side 129. 


Bibelen
Det Norske Bibelselskap 2000
ISBN 82-541-0559-6
Innbundet
Bokkilde: Min egen, fått i gave 
Tredje Mosebok er på 32 sider.


SE OGSÅ: 







Jeg har også en Musikkblogg


5 kommentarer:

  1. Så spennende at du leser Bibelen! Ja, det er en streng og voldelig Gud i det gamle testamentet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig spennende! Ønsker å lese Koranen også. Har du lest noen av de?

      Slett
    2. Jeg har lest mye av Bibelen, men ikke Koranen. Når tenker du å lese den?

      Slett
    3. Jeg tenker Koranen etter fullført Bibelen. Det vil nok ta mange år, he he, for jeg begynte på Bibelen i 2015 og har ikke kommet lengre enn til Tredje Mosebok. Men nå er det ikke sikkert resten av Bibelen er like tung som Mosebokene og at det vil gå raskere å lese jo lengre ut jeg kommer. Gleder meg til Jesus.

      Jeg må handle Koranen, blir ikke atuelt å låne den på biblioteket. Blir nok et langtidsprosjekt - MEN jeg vet ikke hvoir lang den er. Jeg vet i det hele tatt alt for lite om Koranen. Har hørt en skal lese den feil vei - altså begynne bakerst!

      Slett
    4. Litt av noen prosjekter, å lese de to store bøkene! Men viktige er de i forhold til å forstå religionene og det som skjer i den forbindelse :)

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama