onsdag 21. februar 2018

ANDRE MOSEBOK




Jeg har et mål som går ut på å lese alle bøkene jeg eier, jeg leser de gjerne i den rekkefølgen de har havnet i bokhyllen min også, jeg er veldig disiplinert på det viset; dog - noen sidespor blir det jo. En av bøkene jeg har konstant hoppet over å lese i årenes løp er Bibelen, verdens mest leste og kjøpe bok. Er en litteratur-interessert er det en bok en ikke kan komme unna. Den må leses. Hvor mange ganger har ikke jeg, den disiplinerte Jeg leser alle bøkene jeg har, jeg. De er ikke til pynt-mennesket jeg er, lagt Bibelen bakerst i leselisten når jeg har kommet til den? Dette har jeg gjort om og om igjen i flere år. Den dukker stadig opp øverst på leselisten - jeg dytter den ned.


Jeg har ikke rørt Bibelen siden 2015. 1 januar 2018 tok jeg fatt igjen og brukte noen trivelige lesestunder på å lese Andre Mosebok. Vi er i Egypt. Egypterne er redd isralittene som brukes som slaver. Farao er kongen av Egypt; han synes det er for mange isralitter i landet og forlanger at alle isralittiske guttebarn skal kastet i elven Nilen. Døtrene får leve. På Guds befaling skal Moses og hans bror Aron overtale Farao til å la det israeliske folket bli satt fri fra slavearbeidet, og forlate Egypt. Lenge prøver de å overtale kongen av Egypt til å la dem dra ut i ørkenen for å tilbe Herren. Moses er tallsperson for Gud, nesten bare for ham viser Herren seg. Endelig får de dra ut av Egypt.

De kunne få ha dratt for lenge siden om ikke Gud forherdet Farao så han ble vrang og vanskelig. Dette gjorde Gud for å vise sine kunstner og sin makt. Dårlig gjort. Mye unødvendig lidelse ble påført uskyldige. 
Nå er de ute i ørkenen og tilber Herren. De ofrer dyr og mye annet. Gud har lovet dem et land. Gud kommanderer dem ned til minste detalj hvordan de skal lage offerteltet, uniformer, mat, brennoffer, lysestaken, lovkisten, forgården, teltet  . . . Han er streng og nøyaktig i sine beskrivelser for hvordan det skal bli seende ut. 



Dette er det daglige brennofferet som deres etterkommere skal bære fram for Herrens åsyn ved inngangen til møteteltet, hvor jeg vil møte dere og tale til deg. Der vil jeg møte israelittene, og teltet skal helliges ved min herlighet. Både møteteltet og alteret vil jeg hellige; og Aron og hans sønner vil jeg vie, så de kan være prester for meg. Jeg vil bo midt iblant israelittene og være deres Gud. De skal få kjenne at jeg er Herren deres Gud, som førte dem ut av Egypt for å bo iblant dem. Jeg er Herren deres Gud. 


Fra side 86. 



Det er interessant at Gud viste seg frem for Aron, Moses og deres sønner. At Herren bodde blant menneskene. 
Nå har jeg lest Andre Mosebok. Det var en fryd og jeg gleder meg til å lese resten av Mosebokene. Jeg vil egentlig lese i Bibelen over andre bøker men det går bare ikke nå. Kanskje til sommeren? Bibelen er ikke tunglest.. Språket er kickass og handlingen spennende. 



LINKER 





Bibelen
Det Norske Bibelselskap 2000
ISBN 82-541-0559-6
Innbundet
Bokkilde: Min egen, fått i gave 
Andre Mosebok er på 44 sider.





Jeg har også en Musikkblogg



2 kommentarer:

  1. Når du er ferdig med med de fire evangelistene i det nye testamentet så anbefaler jeg å lese The Testament of Mary av Colm Tóibín. Interessant "tilleggslitteratur"! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et godt lesetips, takk, det skal jeg gjøre _D

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama