lørdag 5. februar 2022

MORD I MØRKET AV DAN TURELL

 
Spennende valg av farger her! Lilla, orange og mosegrønt


Jeg så på Barbara og rettet ryggen, drakk ut og gjorde tegn til kelneren. Sånn er livet. Pianisten tar tak i tangentene og hugger klørne i for alvor, og så begynner vi alle forfra; bestiller en drink til, teller penger, sjekker nattens og øyeblikkets prioriteringer og sender morgendagen en vennlig tanke.

Fra side 124.


Dette er første bok ut i den såkalte Mord-serien. Og gjett om det ble utført mord her! Men ikke tro vi fikk vite hvem morderen var. Så skuffa.
I 2012 leste jeg Drit i døden, her er Dan Turell (dikt i utvalg) og jeg må jo ha snakket en del om boka for da det var salg på kasserte bøker på biblioteket hadde min søster fått bibliotekarene til å holde av en bunke med fem Dan Turell-bøker i Mord-serien uten å spurt meg først vel og merke. Hun kunne ikke ane at jeg ikke skulle ha flere nye bøker i bokhylla mi, nå fikk det være nok. Så da hun fortalte hva hun hadde gjort husker jeg ikke hva jeg sa, men jeg bestemte meg da jeg hadde ærend på biblioteket (det er jo ikke til å unngå når en er som meg) for å ikke ta kontakt med personalet og hente denne pakken, åh nei du. Men dessverre vet jo bibliotekarene godt hvem jeg er og hva jeg heter, jeg var jo der minst en gang i uka sikkert så der kom en blid dame og sa at denne her var lagt av til meg. Det var jo ikke noe annet å gjøre enn å dra frem bankkortet.

Og nå har jeg lest første bok ut i Mord-serien.




Bøkene i Mord-serien:

·        Mord i mørket, roman, 1981.

·        Mord i Rodby, roman, 1981.

·        Mord på Malta (I bokhylla)

·        Mord ved Runddelen (I bokhylla)

·        Mord i marts (I bokhylla)

·        Mord i september (I bokhylla)

·        Mord i myldretiden

·        Mord på møntvaskeriet, noveller, 1986

·        Mord i rendestenen, roman, 1987

·        Mord på medierne, roman, 1988.

·        Mord på markedet, noveller, 1989.

Mord i San Francisco, roman, 1990.





Den neste i serien er ikke oversatt til norsk, så når jeg kommer så langt (har en del andre bøker jeg vil lese først) skal det leses min første bok på dansk!



Nå litt om hva jeg synes om boka og hva den handler om. Det er en fordrukken, hasj og sigarettrøykende journalist som er ekstremt uheldig og havner der mord skjer. Det er faktisk ganske morsomt hvor uheldig og intetanende han er. Folk dør rundt han som fluer. Naturligvis vekker det oppsikt og han blir tatt inn på avhør til politiet flere ganger. Når en god venn av ham blir drept bestemmer han seg for å hjelpe politiet med å finne morderen. Og det som skurrer hos meg er at politiet lar ham hjelpe til. En mann som burde være mistenkt i å utføre mordene selv, eller i det minste mistenkt for innsikt i mordene, får lov til å gjøre undersøkelser og forhør for dem. Men nå er ikke dette en realistisk bok sådan. Det må jeg vel bare godta.
Egentlig handler ikke denne historien om å løse gåten som jeg først trodde – jeg håpet på en god krim – nei, det handler om København og å vandre i gatene, om å beskrive den mørke siden av samfunnet. Det jeg liker med boka er den pessimistiske humoren, det tragikomiske. Det jeg ikke liker er at vi aldri fikk vite hvem morderen var. Dette er en bok på over 200 sider, lettlest og på norsk. Det burde gått raskt for meg å lese den. Faktisk dro jeg den frem fra bokhyllen fordi det gikk så tregt med Northanger Abbey. Men jeg brukte flere måneder og med så få sider føles den likevel 100 sider for lang. Hovedpersonen vår, den fulle journalisten, vandrer opp og ned i gatene til alle døgnets tider. Dette burde falt i smak da det føles som det er alt jeg selv gjør (dog ikke på natten) da jeg hverken har førerkort eller noe liv. Hunden må luftes flere ganger om dagen og når jeg skal noe sted så går, eller sykler jeg. Alltid har jeg bløte sokker til tørk. Men i Mord i mørket ble det for mye vandringer altså. Det ble ensformig og kjedelig. Holdt på å klikke på ham flere ganger, han hadde ikke sovet på lange tider og var helt utkjørt. Gå og legg deg! Nei da, ut å gå og drikke mer. Språk og humor er godt, men den ukjente morder som aldri ble tatt er ikke greit.
Jeg har gitt Mord i mørket terningkast 3 på Bokelskere.

Mord i Mørket av Dan Turell.
Bok 1 en serie på 12 bøker.
Fra egen bokhylle, oversatt fra dansk
Originalt utgitt i 1981 Borgens Forlag, København
Min utgave utgitt i 1991 Tiden Norsk Forlag, innbundet
ISBN 82-10-03397-2
236 Sider




Nydelig julegave jeg fikk av Tone. Meg, bok og hunden


Har også en musikkblogg og en sitatblogg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama