mandag 26. mars 2012

Etgar Keret med ny bok

Her for leden dag, nærmere bestemt sist torsdag, fant jeg ut gjennom en nyhetsoppdatering av Etgar Keret på facebooksiden hans at han har gitt ut en ny bok! Den heter Suddenly, a Knock on the door. Den skal jeg ha! Jeg tviler sterkt på at noen biblioteker i Norge kommer til å kjøpe inn denne, så langt har det vært et lunken utvalg og da tenker jeg ikke bare på mitt lokale bibliotek som har bare har et av hans verk (den heter busssjåføren som ville være Gud), men også alle andre bibliotek i Norge som det kan fjernlånes fra. Etgar Keret er absolutt en av mine favorittforfattere. Han skriver korte, absurde noveller der det er helt vanlig hvis et troll plutselig går forbi deg på gaten. Jeg digger det, jeg digger humoren, den svarte svarte humoren. Og det jeg vil lese som ikke kan lånes på biblioteket kjøper jeg selv. Jeg har enda ikke lest Dad runs away with the circus, de oversatte Åtte proent av ingenting og Gaza blues, men de to siste tror jeg faktisk jeg kan fjernlåne fra et sted, jeg har bare ikke kommet med "dit" enda. Jeg leste nemlig mange Etgar Keret bøker etter hverandre i fjor høst og jeg ble lei. Mange av novellene i disse verkene jeg enda ikke har lest har jeg nok allerede lest på engelsk flere steder og ganger, det har seg slik at selveste Etgar Keret utgir den samme novellen i flere novellesamlinger, og på den måten når jeg skal lese alle utgivelser han har gitt ut på engelsk og norsk ender jeg opp med å lese samme novelle en, to, tre kanskje fire ganger (!). Men det gjør ingenting for jeg liker Etgar Keret. Veldig godt.

Edgar Keret.

2 kommentarer:

  1. Edgar Keret er for meg en helt ny forfatter. Noveller er jeg ikke så god på, enda, men i fjor leste jeg en skrevet av Alice Munro som jeg syntes var helt fantastisk. Problemet jeg har med noveller er at det blir fort kort og jeg blir furten fordi jeg vil ha mer men ikke får det :)

    SvarSlett
  2. Jeg forstår hvor du står, jeg sto der selv helt til det viste seg at flere av mine favoritt forfattere, som John Ajvide Lindqvist og Etgar Keret skriver noveller i tillegg, eller Etgar Keret skriver bare noveller, bortsett fra en barnebok og tegneserier og filmmanus. Slikt "åpnet" det seg, og nå synes jeg å lese noveller bare er en fin avveksling fra romaner.

    SvarSlett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama