lørdag 14. juli 2012

Jeg leser i juli #3


Oldemor, du er med barn av Morten Wintervold
★★

 















Denne diktsamlingen fant jeg i en dumpster bak bygården jeg bor i. Norli hadde kastet den, jeg det ut av vinduet da jeg sto og tok en røyk. Oldemor, du er med barn er den fjerde og siste diktsamlingen Morten Wintervold har gitt ut (bortsett fra et verk han har oversatt for en annen forfatter). Den er også den tredje og siste boken i slekts-trilogien.  Nå har jeg lest alle bøkene Morten har gitt ut.

Oldemor, du er med barn er mer forståelig enn de to siste jeg har lest (I slekt, Nytt kull på voksenopplæringa). Morten befinner seg ved havet med tang og fisk. Oldemor fisker og skjærer i fisken, spretter buken på den, ser etter hva den spiste til middagen. Morten har arvet det gamle huset til oldeforeldrene. Det holder ikke på varmen. Og Morten sitter ved bordet og hamrer ned dikt på papiret. Diktene beveger seg langt nord, antageligvis Tromsø. Det står i innsiden av boken under bildet av forfatteren at der bor han, Tromsø-mann. Kanskje befant Morten seg langt nord i de tidligere diktsamlingene også, det kommer ikke like tydelig frem. Stedet diktene finner sted er ikke et tema i de andre verkene som i Oldemor, du er med barn.

Jeg synes diktsamlingen er modig, selvsikker. Likevel er ikke diktene noe for meg, oldemor slår ikke an, det er for klissete sånn som i sæd, snørr og mark, ikke kyss, klapp og klem.  Mot og selvsikkerhet er ikke positivt i litteraturen alltid. Jeg hadde begynt å tro jeg liker alle dikt, så godt gikk det. Jeg ser nå at det var nybegynnerflaks. Jeg har til nå vært heldig med titlene som står i hyllen min bare.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE