mandag 12. oktober 2015

DANSEFEBER AV ARNE HUGO STØLAN - EN DIKTSAMLING

Soundtrack: Sangen Behind Blue Eyes av The Who.


Bildekilde.
Denne diktsamlingen kjøpte jeg hos Norli da de hadde posesalg. Jeg hadde aldri hørt om forfatter eller bok; boka ble plukket ut fra kriteriene DIKTSAMLING - FIN TITTEL - KULT OMSLAG. Jeg er glad den ble kjøpt for jeg synes den er veldig bra.

Før jeg begynte å lese lurte jeg på om jeg og forfatter Arne Hugo har noe til felles. Jeg tipper vi ikke har det. I det hele tatt.

Det sies det selges vanvittig lite norsk lyrikk i Norge. Jeg skal fortsette å kjøpe dikt på posesalg, vanlig salg, loppiser eller til full pris om det er en bok jeg virkelig ønsker meg; jeg vil støtte opp, jeg vil støtte opp poesien fordi det er lette bokkryss, fordi jo mer jeg leser av det jo mer liker jeg det, fordi alt for få skriver om og bryr seg om lyrikken. Alle leser de romaner, eller det er faktisk ikke sant; norske bokbloggere leser veldig variert; de leser biografier, gamle klassikere, noveller, essays, drama. Men diktsamlinger? De blir det vel minst skrevet om. Karen skriver nydelige dikt på nynorsk som hun legger ut hver fredag. Om hun gir ut bok skal jeg kjøpe den, Kathleen deltar med en tekst i boka Evig Barnefri, jeg kjøpte den, jeg er hennes største fan og har vært det fra begynnelsen og når hun gir ut sin første roman skal jeg også kjøpe den og jeg skal beholde den som jeg gjør med alle favoritt forfatterne mine, alle de andre bøkene selger eller gir jeg bort, eller de støver ned helt til jeg ikke gidder å sitte på de mer og gir de til bruktbutikker selv om jeg vet at bruktbutikker kaster kassevis med bøker når det blir for fult i butikken, fordi folk kjøper mer enn de leser tross alt. Etter å ha arbeidet på en klesbutikk er jeg så himla lei av kjøpepresset hele tiden, jeg er så jævla dritt lei av alt jeg tror jeg trenger hele forbanna tiden. En ting jeg har ønsket meg i flere år er en Blueray-spiller men hva faen skal jeg med en sånn, å se film med vanlig kvalitet er da mer enn bra nok.


Forfatteren Arne Hugo Stølan. Bildekilde.
Dansefeber har en så fin fremside. Virkelig et kunstverk. Jo mer jeg ser på den jo mer betatt og
fengslet blir jeg. Arne Hugo har funnet dansen; formasjonene; rytmen i det rundt seg om det så er naturen, minner fra barndommen, samtaler, kjærlighetsforhold. Det er ganske vakkert gjort. Lengre ut jeg kom i boka jo vanskeligere ble det. Jeg er imponert over denne samlingen; jeg hadde ikke forventet noe så bra da jeg begynte å lese; det bare beviser nok en gang hvor stor en fordel det er å ikke ha forventninger i det hele tatt; men alle vet at det er umulig å bestemme seg for å ha forventninger eller ikke, forventninger bestemmer over seg selv, det kan ikke noe for det.

Jeg leser gjerne mer av Arne Hugo Stølan. Han har gitt ut masse. De er puttet i leselisten min.


Dansefeber av Arne Hugo Stølan
Cappelen Damm AS 2010
1. utgave, 1. opplag
ISBN 978-82-02-33648-6
57 Sider
Kilde: min egen, kjøpt selv
Dikt






5 kommentarer:

  1. Så glad jeg blir for at du liker poesi! Jeg har falt hodestups for sjangeren, og skriver nesten bare lyrikk nå. Det er en helt annen måte å uttrykke seg på, og jeg elsker hvordan noe så kortfattet kan suge leseren inn i en stemning. Lyrikken kan "kræsjlande" følelsene på en helt annen måte enn romanen, og jeg kjøper nesten bare diktsamlinger nå. Har du lest "Elsket og savnet" av Endre Ruset? Eller "Alltid nyheter" av Monica Isakstuen? Anbefales!

    www.stinefriis.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Hurra! Jeg blir også glad når jeg leser du kjøper og skiver poesi! Jeg skal besøke bloggen din! Jeg har ikke lest noen av dem, noterer dem ned. Tusen takk for tips!

      Slett
  2. Jeg har funnet ut av at jeg liker poesi bare de siste par årene, det kan jeg takke andre bokbloggere for. Jeg ble uendelig nysgjerrig på denne samlingen, og snufset litt da du ikke ville dele en smakebit med meg i innlegget, Heidi ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi! Fortvil ikke, her er en link til min siste innlegg med et dikt jeg liker godt fra denne samlingen:

      http://stjernekast.blogspot.no/2015/10/dansetrinn.html

      Slett
    2. Hihi! Fortvil ikke, her er en link til min siste innlegg med et dikt jeg liker godt fra denne samlingen:

      http://stjernekast.blogspot.no/2015/10/dansetrinn.html

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama