torsdag 1. oktober 2015

DEN HESTEN ER AV SNØ AV JULIANE RUI - EN DIKTSAMLING



Bildekilde




Som de andre to bøkene jeg har skrevet om sist er også denne kjøpt på samme posesalg på Norli. Jeg ville lese noe lett og gikk til bokhyllen og fant de tynneste og mest lettleste uleste bøkene jeg fant der. Jeg har litt over 100 uleste bøker i hyllen (ikke alle er mine), og det er faktisk ikke så mange lettleste der. Den hesten er av snø av Juliane er en tynn, liten diktsamling. Det er Juliane Rui sin debutbok. Jeg valgte den ganske tilfeldig når jeg kjøpte den og la den i posen; jeg ville kjøpe dikt fordi folk kjøper alt for lite poesi i Norge; og jeg ville skrive om den fordi det leses og skrives alt for lite om poesi av bokbloggere. Bloggen til Kathleen (Sukkerrør) har vært et supert forbilde for meg, hun leste masse poesi og skrev mye om det. Hun gjorde dikt mer tilgjengelig for folk flest. Tittelen på denne diktsamlingen syntes jeg var søt, omslaget likeså. Dens slanke kropp var også med på dommen, tynnere bøker = plass til mer i posen. Jeg ble aldri ferdig med Dickens (føltes det som, brukte over en måned men kom i mål); jeg ville ha noe lett og fint. «Bøker lest i 2015-statistikken» ser utrolig dårlig ut og jeg har det travelt med å få opp statistikken. Drømmen er åtti bøker, det er mer enn i fjor (74). Men det aller største målet er 126 (125 leste i 2011), men det målet når jeg aldri. Året 2011 ville jeg bare dø, jeg stengte meg inne, syklet på treningssykkelen, sov og leste bøker. Eneste gangen jeg gikk ut var for å kjøpe mat og dra på biblioteket og levere/låne. Må jeg aldri havne der igjen. Så! 80 leste bøker 2015 er målet (som jeg ikke når), men det er lov å prøve! Nå leses det diktsamlinger og barnebøker for alle pengene her. Det vil si en gang i blant mellom de tyngre, heh.
Juliane Rui har gitt ut to bøker, den siste diktsamlingen hennes har jeg vært og hentet på biblioteket og den står og venter på meg; også den veldig tynn. Den hesten er av snø er på nynorsk. Det er utfordrende, men fint. Diktene setter fine, friske bilder i hodet mitt. Vi er stort sett ute. Jeg forstår ikke alt. Det gjør ikke noe. Jeg liker den! Det handler en hel del om barndom. Den er raskt lest. En fin og litt merkelig diktsamling som jeg likte godt nok til å dra på biblioteket og låne hennes andre bok.

Et lesepoeng til, hurra! Jeg vet ikke hva dere har gjort i dag. Jeg har sett Toy Story 3, den siste, og sovet på sofaen. Fin søndag med andre ord. Eller, fin nok. Fra og med i morgen skal jeg ta meg på tak. Bli et bedre menneske, spise sunnere, bruke mindre penger, trene, rydde, vaske og flytte ut av kosebuksen. I det minste må jeg snu døgnet rett. 


Den hesten er av snø av Juliane Rui
Det Norske Samlaget 2011
ISBN 978-82-521-7808-1
Dikt
49 Sider
Kilde: min egen, kjøpt selv


 
Queen Daenerys of House Targaryen. Hun har ingenting her å gjøre. Jeg synes bare
hun er kul. Jeg må se Game Of Thrones på nytt, men på DVD denne gangen, med
norsk tekst. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE