torsdag 22. oktober 2015

MINE TO OLDEMØDRE AV LISA AISATO - EN NYDELIG BARNEBOK



Jeg leser barnebøker først og fremst for bildene. Så historiene. Jeg er 25 år og har jo ikke født noen barn og skal heller aldri gjøre det. Dette har jeg visst og sagt siden jeg var åtte år og dette står jeg ved enda. Likevel leser jeg barnebøker. Aller mest for at det er lette lesekryss. 5 minutter i lesekroken og vips en bok til lest. Juks og bedrag. Men alt telles. Også barnebøker. Men Lisa leser jeg ikke fordi det er lette kryss. Hun leser jeg fordi hun er FANTASTISK!

Jeg bestemte meg å lese Fugl av Lisa for første gang etter å ha lest dette blogginnlegget hos Pippaloppa. Jeg tror ikke hun heter det egentlig, altså. Med tiden har bare flere og flere skrevet om Lisa sine barnebøker som hun tegner og skriver selv. Så da begynte jeg å lese den første og har arbeidet meg fremover. Nå har jeg lest alle de fire hun har skrevet og tegnet selv. Alle er de vanvittig gode. Jeg tror Lisa vant en bokbloggpris også?

Det er nydelige, rørende, varme bilder i Mine to oldemødre. De er fantasifulle og vakre. Historien er kjempe fin. "Sakte ble jeg større og det var som om oldemor ble mindre," og på bildet er sengen til oldemor tegne på hele to sider, mens oldemor er pakket inn i puter og dyner i hodeenden og tar bare en bitte liten del av siden. Med sigarettene sine på nattbordet. Tegningene er virkningsfulle og tydelige. Ikke så ofte jeg bruker dette ordet, men: Anbefales!

Dette bildet med tekst la Lisa ut på Instagram. Denne boken kommer ut igjen! :-D





Her er et bilde av forfatteren. Verdens søteste:



Bildekilde.


Her er et bilde av en nektarin, helt uten grunn:





Mine to oldemødre av Lisa Aisato N'jie Solberg
Gyldendal Norsk Forlag AS 2008
Barnebok
ISBN 978-82-05-38512-2
Kilde: Lånt på biblioteket
Norge






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE