søndag 16. august 2020

... som duften av en drøm ..




Hva gjør all tiden vi bruker på dataskjermer med oss? Blir vi late av det? Uintelligente fordi 
vi slutter å tenke selv? Blir vi ufølsomme av avstanden internett skaper? Blir vi mindre som dyr (som vi jo faktisk er) med tiden, og mer som dukker eller roboter – følelsesløse skapninger på grensen til perfekte? Kjenner de som samler og selger infokapsler på nettet oss bedre enn vi kjenner oss selv? Bedre enn våre nærmeste kjenner oss?

Jeg takket ja til et gratis bokeksemplar fra Bjarne Benjaminsen (sendt til meg av Orkla Forlag). Men det har ikke pårvirket min mening om boka. Her kommer en ærlig omtale! Det er Benjaminsens første utgitte bok. Fra før har han gitt ut både (!) tegneserier, dikt og fabler i «Psykose, Filologen, Klassekampen, Gateavisa, Lofot-Tidende og fanzinet Kjærlighetsskjelv».Fra baksideteksten.

Forfatteren er filosof og journalist. Boka er på 133 sider og er fabler. Hva er fabler? En fortelling som ønsker å fortelle oss noe. Lære oss. Advare oss. Som duften av en drøm (2020) inneholder 10 fortellinger. Boka er ikke tykk men ga meg likevel en del å tenke på om fremtiden vår og spesielt nåtiden. Hvor er vi i dag og hvor er vi på vei?

Vi vet vi i dag blir konstant overvåket. Hvert et trykk på tastaturet blir lagret. Utenfor døren er det kameraer overalt. Mobilene tar opptak av hva vi sier. Også hva vi gjør. De vet hvor vi handler på butikken. De vet hva vi handler. Hvor vi trener. Pulsen vår. Hastigheten på tredemølla. Alt blir loggført. Alt blir lagret. Og informasjonen blir solgt videre for å gi oss bedre tilrettelagte tilbud. For at de skal tjene mer penger. For at du skal få en enklere hverdag. Eller? 
Blir alt informasjonen samlet for på lang sikt kontrollere oss?


Novellene til Benjaminsen får meg til å føle på disse temaene. I fortellingene er vi i fremtiden og verden er forandret. Post blir levert med droner utenfor vinduet. Naturen har blitt ubeboelig. Naturen sees på stimulanse-skjermer fremfor å bli opplevd utenfor døren. Det er finnes kjærester som er hologram som er spesial tilpasset akkurat deg og dine behov.
Dette er jo ikke bare en fremtid. Det er i dag. Sushi er blitt levert på døra med drone, det har allerede hendt. Det finnes robot-kjærester. Du blir tilbudt varer på nettet ut fra "hva du har likt før". Internett kjenner deg. Bedre enn du tror.
Virkelighet vår er skremmende. Novellene til Benjaminsen advarer oss. Ber oss være forsiktige. Ikke miste kontakten med naturen. Ta vare på den; du er en del av naturen. Tar du ikke være på den .... mister du deg selv!



På et tidspunkt leste jeg to bøker med hvitt omslag samtidig. Skjønt, den ene hvitere enn den andre. Den skitne hadde allerede blitt med i sekken på noen turer.

Tankene går naturligvis til romanen 1984 av Orwell når jeg leser Som duften av en drøm. For hvordan kan jeg ikke tenke på den? Også den advarer oss Vær forsiktig! Ikke sovne! Du blir overvåket! Du vil miste friheten din! En kick ass roman om en mulig fremtid der hver minste bevegelse du gjør er overvåket. Motstand er ikke lov. Et totalitært samfunn. Du er ikke fri. Orwell ville likt novellesamlingen til Benjaminsen. Noveller med en advarsel.
Det er også en solid dose fantasi som leveres. Sci-fi. Benjaminsen imponerer meg med en verden og ordene han har skapt. Trad.-virkeligheten, maxinettet, elektronisk damp, Glamora Celebrata, datasjøen. 
Jeg liker disse fortellingene veldig godt! Burde vært pensum på ungdomsskolen og/eller videregående. Det er ikke nødvendigvis ungdom som er målgruppen for boka - men de er jo fremtiden vår. Benjaminsen har ikke lagt fortellingene så langt inn i fremtiden selv om det føles slik med de "store forandringene". Rundt 2050. Hvorfor tror dere han har gjort det? Svaret skremmer meg. 

Det er Thore Hansen som har illustrert. Han er Benjaminsens barndomsfavoritt. Kan dere tenke den følelsen? Sin favoritt-forfatter illustrere i sin første bok?! Bildene er fine, rare og tåler å bli sett lenge på. Etter å ha lest hver og en av fortellingene gikk jeg tilbake og så på illustrasjonen som er i begynnelsen av hver fortelling. Da forstår jeg tegningene til Thore Hansen bedre og ser dybden i dem.
Dette er en meget god leseropplevelse som ga meg en trist etter-følelse. De er jo ikke lykkelige de menneskene vi leser om. Lykke er vel uoppnårlig for de fleste av oss. Jeg mener . . de er egentlig ikke glade. Og det hadde ikke jeg heller vært om kjæresten min var et hologram, om jeg ikke kunne gå utenfor døra uten maske og hjelm. Om barna i barnehagen oppdager de er fanget og kontrollert. Om jeg hadde blitt tilsatt beroligende kjemikaler uten min viten. Aldri få heve stemmen . . . 

 … som duften av en drøm … av Bjarne Benjaminsen
Kybernetiske fabler
Illustrert av Thore Hansen 
Orkana forlag 2020
ISBN 978-82-8104-390-9
133 Sider
Norge
Bokkilde: lesereksemplar





Har også en musikkblogg og en sitatblogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE