onsdag 5. juli 2023

Hva jeg har lest og hørt siden sist

 

Ikke alle bøker får sine egne innlegg av naturlige årsaker. Som at bøkene/tegneseriene er for korte til å fortjene en avhandling. At jeg leser raskere enn jeg skriver. Eller at jeg ikke har skrevet ned noen tanker som helst mens jeg leser. Men å se titler og bilder av bøker er jo alltid digg og gir meg leselyst. Bruker vanligvis ikke å ta med lydbøkene fortært i disse listene, men fikk så lyst nå. 

Drøm søtt! (2007) av Tome & Janry - Lille sprint #13
Har allerede skrevet om serien, og en blir servert det samme i samtlige hefter. Ikke mer å si..

Katta klore! (2008) av Tome & Janry - Lille sprint #14

Rett ryggen gutt! (2010) av Tome & Janry - Lille sprint #15



Mord og misunnelse av Ruth Ware 

Hørt med BookBites. Dårlige saker. Ikke min kopp te. Hovedpersonen irriterer. Blant annet fordi hun er gravid og blir rådet av helsepersonell å ta det med ro. Likevel risikerer hun livet til barnet med å utsette seg selv for stress. Hun klarer liksom ikke å la være å finne ut av mysteriet "Hvem drepte min bestevenninne for mange år siden"? Kunne ikke det ha ventet til etter fødselen? For min del kunne forfatteren latt være å ha en gravid hovedperson. Unødvendig for historien. Terningkast 2.


The Way of Kings (2010) av Brandon Sanderson (The Stormlight Archive #1)

Hørt med Audible. Anbefalt av min søster. Dette er "high fantasy". Jeg liker den kjempe godt, ga den terningkast 5 på Bokelskere. Må si den er treg da. Anna kunne fortelle den første i serien er en skikkelig intrikat start før det braker løs. Må være en av de lengste lydbøkene jeg har hørt i mitt liv. Tok meg lang tid også. Ganske macho greier men jeg klarer meg.


Den ensomme (1983) av Margit Sandemo (Sagaen om Isfolket #9)

Lytter til med Storytel. Klein og treg men koser meg likevel. Innrømmer det. Gitt den terningkast 3 på Bokelskere.

Når enden er god . . . (2012) av Tome & Janry - Lille sprint #16

Edderkoppen (2022) av Lars Kepler (Joona Linna #9) 

Hørt som lydbok med appen BookBites. Er jo takknemlig for muligheten til å låne lydbok gratis men må bare si at lyden hadde dårlig kvalitet. Edderkoppen var som å høre en action-film. Det gikk unna! Slukte den. 

Alle ser deg! (2015) av Tome & Janry - Lille sprint #17



Sannheten om alt (2019) av Tome & Janry . Lille Sprint #18 


Ganske lei av denne tegneserien nå. Er vel naturlig etter 18 stk lest! Da jeg trodde meg ferdig med serien er det nylig utgitt bind #19. Venter og ser om den blir tatt inn på et bibliotek så jeg kan fjernlåne. Denne er også lånt på biblioteket. Det som er fint med tegneserien er at du får opp antall bøker lest (heh, overfladisk jeg vet) også er det godt med variasjon. Tegneserier ispedd romaner. Hjelper på leselyst. 




Hotellet på hjørnet av bitter og søt (2009) av Jamie Ford 

En kjærlighetshistorie mellom en kinesisk og japansk jente og gutt under andre verdenskrig i Seattle. Uhyre interessant å lese om hvordan den amerikanske stat behandlet amerikanere med japansk herkomst. Disse ble puttet i konsentrasjonsleirer og senere kastet ut av landet sitt uten å ha gjort noe galt. Treg og gjentagende handling trakk ned leseropplevelsen da . .  Jeg har gitt romanen terningkast 4. Fra egen bokhylle, kjøpt brukt. 



Valget (2003) av Laila Brenden

Bortsett av Sagen om isfolket (som jeg lytter til) er ikke sånn her type serier noe jeg er vant til. Faktisk har jeg vært forutinntatt og lite villig. Men da en god kollega av meg ønsket å gi meg alle bøkene i serien (en sier jo ikke nei til bøker?!) ble det slik. Første bok i serien er lest, og dette var ikke så galt! Naiv og treg i å forstå hun blir forsøkt myrdet denne Hannah er så . . . Men dette var spennende. Intriger og mordforsøk i fleng. Og språket er mye bedre enn Sagaen om isfolket (unnskyld). 
Jeg gleder meg oppriktig til fortsettelsen!




Mine andre blogger:

Sitatbloggen min


2 kommentarer:

  1. I det siste har jeg også lest fortere enn jeg skriver og har flere bøker på vent for bloggen, så et samleinnlegg er supert. Jeg har også lest den første delen av The Way of Kings, som deg likte jeg den selv om det er mye å holde rede på, men har ikke kommet så langt som å fortsette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kommer grantert til å lese samleinnlegget ditt. Jeg har en del lydbøker jeg vil høre før jeg fortsetter på The Way of Kings men må innrømme jeg har mest lyst til å bare hive meg over den. Den første var lang altså. Godt over 40 timer med lydbok! Heftige greier.

      Slett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE