søndag 6. mars 2016

KATTEN - ATFERD OG VELFERD AV BJARNE O. BRAASTAD




Bildekilde: Bokelskere.no
Katter og mennesker hadde gjensidig nytte av hverandre, og i begynnelsen ble det kanskje med dette, en slags symbiose. Men snart viste det seg at disse kattene ble mindre redde menneskene som ikke gjorde dem fortred. Kattene var vennlige og morsomme. Mennesker tok til seg kattunger de kom over, og snart ble katten også en kosekatt. Man kan stille seg spørsmålet om hvorvidt det var mennesket som domestiserte katten, eller om det kanskje var omvendt: at katten domestiserte mennesket. 


Fra side 11 i Katten av Bjarne O. Braastad.





Da Tone spurte om jeg ville låne boken ble jeg glad da jeg hadde hatt lyst til å lese den siden den kom ut. Tone ble jeg kjent med gjennom den frivillige organisasjonen Dyrebeskyttelsen. Jeg har gjort en del frivillig arbeid for dem i noen år nå, i en tid satt jeg også i styret. Først som varamedlem, senere som styremedlem. Siden meldte jeg meg ut da jeg måtte prioritere. I dag hjelper jeg fortsatt til men har prioritert å ikke delta på arbeidsmøter og ikke ha et tillitsverv. Dette er en frivillig organisasjon. En får ikke lønn og det er noe en må gjøre ved siden av andre ansvar livet gir. Før var jeg fosterhjem for hjemløsekatter men det sluttet jeg med da jeg ble allergisk. Likevel er det nyttig for meg som ikke skal få meg katt og heller ikke har katt å lese om katter. Jeg kjenner nemlig mange som har opp til flere, og jeg arbeider tross alt med dette på fritiden min.



Jeg mener denne boken burde bli lest av alle som har katt, kjenner noen som har katt, passer katter eller vurderer å få seg katt. Boka er lettlest. Før jeg begynte gledet jeg meg spesielt til å lese om kattenes jaktinstinkt. Jeg har lest, hørt og forstått det er et problem i Norge hvordan utekatter jakter på småfugler. Det sies at de holder på å bli utryddet. Dette stemmer i noen land, men ikke i Norge. Bjarne skriver det ikke er gjort noen seriøst forskning på saken til at noen kan si det med god begrunnelse. Dette finner jeg spesielt og jeg blir sint når folk går rundt i media og blåser opp noe som en sannhet når det ikke en gang er forsket og undersøkt grundig! Er det noe rart det er så mange kattehatere og kattedrepere i verden når de får feilaktig informasjon om saken. Da jeg hørte Freedom av Jonathan Franzen som lydbok tidligere ble det fortalt av hovedpersonen som var en ekstrem naturverner (men likevel valgte å få to barn, hå hå, ingenting forsøpler jorda så mye som valget å få barn som igjen produserer søppel; det var dermed litt vanskelig å ta hovedpersonen som var en ildsjel seriøst når han ikke levde det han prekte) at katter i USA holdt på å ta livet av alle småfuglene, at de holdt på å bli utryddet. Jeg fikk så vondt av å tenke på det. Men i Norge er ikke dette bevisst og som Bjarne skriver tar katter langt flere smågnagere (mus, små rotter med flere); de tar flere enn vi er klar over siden de jakter mest om natten og heller ikke tar med seg alt av jaktbyttet hjem.



Det bør egentlig følge med en «bruksanvisning» når man kjøper eller får en katt. Merk at dette gjelder enten en tar betaling for katten eller gir den bort gratis. Kanskje du bør gi denne boka til nye katteeiere, la den inngå i prisen? 



Fra side 97 i Katten av Bjarne O. Braastad.



Som sitatet over sier synes jeg absolutt nye katteiere burde få denne boken av alle som selger kattunger. Jeg synes ikke en skal gi bort katter; katter i Norge må gå opp i verdi i folks øyne. Katter og kaniner er en av de mest misforståtte kjæledyrene i Norge. Det er en skam hvordan de blir behandlet, eller verre: OVERSETT. Har du en ukastrert han eller hunkatt ber jeg deg på det innstendigste å kastrere den før den får ute. Det finnes alt for mange katter i Norge, og det er langt flere katter enn det finnes GODE hjem for dem. Det burde vært lovpålagt at alle kjæledyr skal være ID-merket og chipet. På den måten slipper ikke folk som reiser fra dyrene sine i feriene eller slutter å ta vare på dem unna så lett. Å lese om katter som går på vandring eller 'bare' forsvinner er kjempe interessant for meg da dette er noe jeg har arbeidet med nesten daglig i noen år nå. Jeg er ikke overrasket over å lese om de lange vandringene ukastrerte hankatter kan gå for å finne et nytt bosted eller en villig kattedame.



Hankatter som får gå fritt ute, skal være kastrerte. Dette for at kastrasjon bidrar til å beskytte katten selv mot smitterisiko, slåsskamper, lange vandringer fra hjemmet der faren for å bli skadet i trafikk osv. øker, dels for at hankatter ikke skal bidra til at det fødes flere uønskede kattunger. 



Fra side 106 i Katten av Bjarne O. Braastad.



Jeg er kjempe glad jeg ble tilbudt å lese denne boken; på den måten snek den seg frem i lesekøen foran mange andre bøker; jeg har lånt den en tid nå så det er på høy tid å levere den tilbake! Jeg blir rent stresset over alle bøkene som må leses. Jeg synes ikke denne sakprosaboka gikk så veldig i dybden; men den henviser ofte til annen litteratur som gjør det og det er bra. Katten er en bra, lettlest og viktig bok.



Katten - Atferd og velferd av Bjarne O. Braastad
Vigmostad og Bjørke AS 2012
2. Opplag 2013
ISBN 978-82-419-0864-4
170 Sider
Hardperm
Sakprosa
Norge
Kilde: låner av Tone



Meg og Kine på konsert. Jeg har en ørepropp i øret for å ta vare
på hørselen min.








10 kommentarer:

  1. Høres ut som det er flere som hadde hatt nytte av å lest den boken ja. Burde vel gjort det en dag jeg også, selv om jeg ikke har katt nå og ikke har tenkt å ha katt igjen på en god stund enda :-P
    Katter er fine dyr som fortjener et godt hjem <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, anbefales så absolutt selv om du ikke har katt akkurat nå. Du kjenner da mange med katt ;-) Katter <3

      Slett
  2. Jeg har hatt katt i huset siden jeg var 2 år, mer eller mindre konstant. Nå har jeg to. Gamla på 13+ og Milo-bølla på 1,5. Savner dem forferdelig nå når jeg er borte på et 2 måneders stunt. De har katteluke og blir matet og kost med, men spesielt Milo er aldeles klengete og kosesyk med meg. Har lest et uttall med kattebøker, ikke denne da. Kanskje jeg plukker boka opp en dag. Jeg bor på landet og har erfart jaktlykken og -evnen tett på. Får gaver hele våren og sommeren i form av mer eller mindre levende fugl, mus, rotter, lemen.. Beste dyret på jord, og selvstendig som få. Kattene har definitivt domestisert og dressert oss, ikke motsatt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, med så mye erfaring med katt kan du sikkert MYE. Jeg er så lei meg for allergien min; planen var alltid å adoptere en katt av Dyrebeskyttelsen når jeg flyttet til et annet sted "mer på landet". Det trøstet jeg meg med hver gang jeg sendte de fra meg da de fikk nye hjem.

      Boka anbelfaes så absolutt. Du kan sikkert det meste, men i denne boka står det blant annet hva katten sier; den hjelper deg å forstå Mjauet. Veldig godt forklart og forsket på!

      Slett
  3. Amen! Folk kan ikke få lest nok katte (og hunde) bøker.
    Jeg reagerte også på det med Franzen, dette med katter og småfugler var så bastant presentert (nb i fiksjon da) at man føler seg nesten politisk ukorrekt når man ikke vil sette bjelle på kattene. Jeg bor, som Marianne, på landet, i ei vaklevoren, eldgammel rønne, er derfor avhengig av at kattene gjør jobben sin og holder oss musefri. Har nå 3. Hadde 11 på det meste. Steriliserte selvfølgelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har min dypeste respekt for at dere steriliserte kattene. Åhh om alle som lot de være ute hadde gjort det samme! Det er lov å drømme. Men jeg vil aldri slutte å preke om det! Kastrer katten din! Like før jeg tatoverer det i panna.

      Jeg må lese mer hundebøker. Mer mer mer. Jeg har lest noen, men ikke mange og langt fra nok. Jeg læer nye ting hele tiden fra folk og bøker, men må lære mer og det jeg allerede kan må repeteres. Burde ikke ha lov til å lese romaner. Jeg burde bare lese sakprosa. Men akk, så kjedelig i lengden da...

      Jeg etterlyser herved flere kastrerte-kattebilder i blogg. Gjerne mer hundebilder også, men du har da delt noen.

      Slett
  4. Helt enig i att katter burde bli solgt istedenfor og bli gitt bort. Selv om det bare er en symbolsk sum.

    SvarSlett
  5. Takk for fine kommentarer om boka mi! Dessverre finnes det ikke akkurat en slik bok om hunder. Det er mange hundebøker på markedet, men ofte ganske spesialiserte på temaer eller bruksmåter - eller så er de dårlige på atferdsdelen. Da må en gjerne ty til engelskspråklige bøker, for dem som synes det er OK.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så trivelig å få en kommentar fra forfatteren av boken her inne! Stor stas. En kjempe bok du har skrevet og utgitt. Mvh Heidi, Stjernekast blogg.

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama