onsdag 4. januar 2017

Om Kunsten å krige av Sunzi



«Vi er i krig,» sa han og reiste seg. Han gikk bort til hyllene og trakk ut ei tjukk bok med brunt, flekkete omslag. «Denne teksten er fra seks hundre år før Kristus ble født. Jeg kan ikke kinesisk, så jeg har bare denne over to hundre år gamle franske oversettelsen som er gjort av en jesuitt som het Jean Marie Amiot. Jeg kjøpte den på auksjon og fikk tilslaget på hundre og nitti tusen kroner. Den handler om hvordan man skal lure fienden i krig og er det mest siterte verket om emnet. Både Stalin, Hitler og Bruce Lee hadde den som bibel. Og vet du hva?» Han stakk boka inn igjen i hylla og trakk ut en annen en. «Jeg foretrekker denne.» Han heiv boka bort til meg.
Det var en tynn bok med blankt, blått omslag, tydeligvis ganske ny. Jeg leste på omslaget: «Sjakk for nybegynnere».
«Seksti kroner på mammutsalg,» sa oldingen.





Fra side 145 i Gjenferd av Jo Nesbø.






Jeg har også en 


OG EN 







3 kommentarer:

  1. Haha :) Skulle forøvrig ønske at jeg kunne sjakk. Har fulgt litt med i det siste, men skjønner ingenting annet enn at jeg syns det er gøy når Magnus Carlsen vinner ;)

    Riktig godt nytt bokår, Heidi!

    SvarSlett
  2. Kunne tenkt meg å kunnr sjakk jeg også altså. Kunsten å krige er forresten en fantastisk bok. Jeg hørte den på engelsk med Librivox-appen. Ble en favoritt!

    Godt nytt bokår, Mari! :-D

    SvarSlett
  3. Godt du ikke måtte betale like dyrt for den som mannen i dette sitatet, selv om boka var god ;)

    SvarSlett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama