mandag 10. juli 2017

DRØMMEN OM NARNIA AV C. S. LEWIS



Bokelskere.no
Jeg har lest min første Narnia-bok! Jeg husker at jeg faktisk begynte på Hesten og hans gutt (1954) da jeg var liten men at jeg ble så usikker på rekkefølgen at jeg stoppet ikke lenge etter jeg begynte å lese. Drømmen om Narnia er ikke den første Narnia-boka som Lewis (1898-1963) ga ut, men er den boken i serien som han anbefaler en begynner med. Jeg låner alle de syv Narnia-bøkene i en samlet utgave av Kine (link til bloggen hennes) og bøkene i den utgaven er i den rekkefølgen Lewis anbefaler.
Jeg kan ikke begynne å beskrive hvor glad jeg er for å lese disse! Det har vært et stort ønske, en drøm. Det er ikke alltid så lett å prioritere det en faktisk ønsker å lese bestandig og det er den eneste forklaringen jeg har på at det har tatt så lang tid før jeg tok fatt. Det - og at det er så mange bøker jeg ønsker å lese at å finne en lese-rekkefølge er en evig listemani så lenge jeg lever.



Originaltittelen til Drømmen om Narnia er "The magician's Nephew" som er helt logisk når en har lest boka; den norske tittelen er også kjempe fin - men å skulle gjette de to titlene tilhører samme bok hadde jeg aldri klart. Bøkene i serien betegnes som barneklassikere, men de er ikke i 1001-lista. Jeg leser bøkene på norsk. Da jeg begynte å lese følte jeg en nærmest hellig stemning: nå - nå skjer det - endelig - Narnia!



Fortellingen handler om Digory og Polly. De bor vegg i vegg og blir kjent med hverandre. Sammen drar de på oppdagelsesferd og utforsker husene de bor i. Digory har en ganske så ufyselig onkel som er en forsker og trollmann. Lenge tror de han er skrullete men den gang ei. Det han forteller er faktisk sant. Digory og Polly får erfare på kroppen hvor farlig en usympatisk forsker og trollmann kan være, onkel Andrew sender barna til en annen verden! Og det gjør han uten å vite selv hvor de havner og om det er trygt for dem. Jeg skal ikke gå så veldig i detalj, bøkene er korte, bare litt over eller under hundre sider, men jeg kan fortelle at det er i Drømmen om Narnia det hele starter: vi får overvære landet Narnias skapelses time sammen med Digory og Polly, og det er vakkert.





Jeg ler høyt flere ganger; dialogene til barna er hysteriske. Jeg overraskes over hvor mørk barneboka er. Vi møter heksa og hun er virkelig fryktinngytende. En kaldblodig og voldelig morder. Om jeg skulle kalle henne en seriemorder ville være å underdrive: hun har faktisk utslettet et helt land - tusenvis av mennesker. Min første leste Narnia-Lewis-bok har vært fantastisk. Nå leser jeg Løven, heksa og klesskapet (1950).


Drømmen om Narnia av Clive Staples Lewis
Originaltittel: The Magician's Nephew
Originalt utgitt i 1955
Norsk utgave Gyldendal Norsk Forlag 5. opplag 2006
ISBN: 978-82-05-34546-1
Bokkilde: låner den av Kine


Jeg har også en Musikkblogg


4 kommentarer:

  1. Det gjør meg så glad å se at du leser Narnia!

    Et av mine favorittunivers. Vokst opp med, og lest på nytt nå i vinter - elsker det fremdeles. Drømmen om Narnia er en av mine favoritter, mye god humor, pluss veldig god verdensbygging. Likte den ikke så godt når jeg var barn, syntes det var for lite action (selv om det egentlig er ganske mye action...), også var ikke Lucy med, og det var et stort minus i mine (barne)øyne.

    Kos deg videre med serien <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra for Narnia! Artig Drømmen om Narnia er en av dine favoritter - jeg har nå lest den, Løven, heksa og Klesskapet og Hesten og hans gutt. Har kommet halveis i Prins Caspian. Så langt er Drømmen den jeg har likt minst og Hesten best. Men ingen er dårlig!!

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama