lørdag 22. juli 2017

LØVEN, HEKSA OG KLESSKAPET AV C. S. LEWIS




Og på den ene veggen var det en hylle full av bøker. Lucy så på dem mens han dekket bordet. Bøkene het slikt som: Silenus, hans liv og lære eller Sed og skikk blant nymfer eller Mennesker, munker og skogvoktere, en studie i berømte legender eller Er mennesket en myte?


Fra side 120 i den norske, komplette utgaven av Narnia.





J
eg har lest min andre Narnia-bok - og min andre bok av forfatteren Clive Staples Lewis (1898-1963).  Jeg låner alle de syv Narnia-bøkene i en samlet utgave av Kine (link til bloggen hennes) og bøkene i den utgaven er i den rekkefølgen Lewis anbefaler. I den første boken jeg leste (Historien om Narnia, 1955) var historien helt ukjent for meg - jeg kunne ikke huske å ha sett noe slikt verken i den gamle TV-serien som gikk eller i de nyere filmatiseringene. Derimot har jeg god kjenskap til Løven, heksa og klesskapet (1950 (for en fantastisk, tilfeldig sammensurium av en tittel)) gjennom både TV-serien og filmene. Dette er den første boken i serien som Lewis ga ut.



De fire søskene Peter, Susan, Edmund og Lucy må oppholde seg på landet i et tidsrom mens andre verdenskrig herjer. Lucy oppdaget et klesskap som fører inn i Narnia. Der møter Lucy en faun. Det er en legende om at døtre og sønner av Eva og Adam ville komme, og ryktene går om at også Aslan er ventet. Det er krig i Narnia også, heksa Hvit har kronet seg selv til dronning og gjort at det alltid er vinter, men aldri jul.  Siden oppdager også søskene hennes klesskapet og entrer Narnia. Det er her spenningen virkelig begynner og den tar egentlig aldri slutt i de påfølgende sidene i boken. Søskene finner ikke faunen Tumnuns hjemme men får nyss om at han er tatt til fange av donningen. I mellom tiden har den yngste broren Edmund indre demoner som han sloss med. Dette er godt skrildret både i bok og film. Jeg føler aldri et rent hat mot ham for at han sviktet sine søsken; det er kjent hvordan det er vanskelig å snu hvis en først har gjort noe galt, stolthet og frykt kan komme i veien. Og hvordan sinne og sjalusi kan herje i en kropp. Edmund dyrker vonde tanker og blir et lett offer for heksen Hvit. Dette får konsekvener langt over Edmunds fatteevne og Aslan må trå til. Det er et slott ved navn Cair Paravel og der venter fire troner.





Løven, heksa og klesskapet er spennende. Det hender Lewis henviser direkte til leseren og det gjør han på en sjarmerne måte. Ilustrasjonene er perfekte. De er laget av Pauline Baynes. Hver bok er ikke så lang, men de er kompakte! Nå leser jeg Hesten og hans gutt (1954).


Pinterest.com

Løven, heksa og klesskapet av Clive Staples Lewis
Originaltittel: The Lion, the witch and the Wardrobe
Originalt utgitt i 1950
Norsk utgave Gyldendal Norsk Forlag 5. opplag 2006
ISBN: 978-82-05-34546-1
Bokkilde: låner den av Kine
Storbritannia
Barne og ungdomsbok
Fantasi








Jeg har også en Musikkblogg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama