mandag 26. februar 2018

LESESTOFF TIL DYRELEGEN



Verdens beste surpomp.



Hunden har vondt i ryggen. Vi vet ikke helt hvorfor enda. Det kan være prolaps med forkalkninger, stress, fremmedlegeme, det er betent, han halter - han er sur - eller riktigere: han har blitt surere. Jeg har vært inn og ut til dyrlegen i januar og februar; det har blitt klemt, studert, massasjert, akupunktert (hihi), CT, blodprøver, varmetepper, betennelsesdempende tabletter, smertestillende; det er blitt innkjøpt nytt hoftebelte til meg så trekkpunktet kommer lengre ned for lillegutt, elastisk trekkstrikk som gir litt etter for mindre belastning på ryggen hans, nytt for med mer fiber fordi uavhengig av alt det andre tømmer ikke analkjertlene hans seg selv når han bæsjer, han har fått tabletter for parasitter i lunger fordi han puster/får ikke puste - gjerne etter mat spist raskt eller han har drukket mye vann om gangen. Jeg trodde han fikk slike "hikker" fordi han . . .  spiste for raskt/ikke tygger men sluker, eller fordi han kveler seg selv når han trekker i båndet . . .  så huket noen tak i meg og fortalte at hunden deres gjorde slik og det var parasitter. Så må vi klippe klørne og det må jeg også innom dyrlegen og gjøre igjen straks nå; det gjør jeg ikke selv fordi jeg er uforsiktig og han trekker til seg labbene akkurat når jeg skal klemme inn saksen og da blir jeg for å klippe av labbene hans oppe ved albuen. Nesten. Herregud. Jeg skal aldri ha hund igjen. Jeg tok ham inn fordi jeg var med og kjøpte ham til den tidligere eieren da han var valp og fordi jeg er glad i ham. Men aldri noen hund igjen. Han er stressa, sur, skeptisk, bortskjemt. Og verdens beste. Han bjeffer på alt og alle. Han bæsjer hele tiden for han spiser litt hele tiden. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal leve i verden uten ham. Må han bli frisk og fin. Blir 8 år i april, han er jo bare ungdommen enda . . . seniorårene har begynt. Ingen flere hunder noen gang. Bare ham. Forrige uke var kjøretur til Trondheim for MR. Bomtur, maskinen streiket og vi måtte dra hjem igjen med beskjed om å få ny innkallelse. Da hadde vi sittet der på harde stoler i 2 timer, sittet i bil nesten like lenge, vært oppe siden klokken seks og nesten ikke fått sover i skrekk for at man ikke skal våkne og punge ut tusenvis fordi man ikke møtte opp (hyl), hunden i narkose i maskina allerede i 1 time. Hadde hunden gått pent i bånd og ikke trukket og stresset hadde han sikkert ikke hatt så vondt. Kjære hundeeiere: må dere lære hundene deres å gå pent i bånd. Må dere alltid bruke sele og elestisk bånd. Begynn å forebygge seniorårene idag. Og ikke bli glad i andre folks hunder for når de tidligere eierne svikter klarer dere ikke annet enn å ta over jobben.

Samtidig som jeg i begynnelsen ventet på hunden som var inne til den første røntgen (etter mange besøk med massasje og akupunktur som ikke løste problemet) fikk jeg mange timer på å lese. I vinduet til dyreklinikken lå det 3 lettleste bøker. Jeg skrev ikke ned noe mens jeg leste dem. Her kommer noe så sjeldent fra denne fronten som et useriøst samleinnegg:


Bildekilde: Bokelskere.no

HUNDER - TIL Å BLI SPØR AV 
av Helen Exley og Bill Stott (illustratør)

Den første boken jeg leste mens jeg var til dyrlegen. Også den jeg liker best. Jeg har gitt den terningkast 5 på Bokelskere. Jeg husker jeg koste meg, fniste høyt og kjente igjen veldig mye. Illustrasjonene er helt fantastiske.


ISBN 978-82-476-0417-5
Bokkilde: Lest og lånt hos dyrlegen











QUOTABLE CATS AV MILLY BROWN

Denne har jeg gitt bare terningkast 3 på Bokelskere. Den er ganske tykk og jeg husker det er bare masse typiske modellbilder av perfekte katter til diverse sitatet av kjente og helt ukjente folk. Jeg husker også jeg ikke var enig i flere av sitatene. Mye uvitenhet om katter altså  . . . 


ISBN 978-1-84953-617-2
Bokkilde: Lånt og lest hos dyrlegen
















En som ligger og kurer på varmeteppet. Venter på at han skal forsvinne nok inn i rusen til å ligge i ro under røntgen. Han tok sin tid! Jeg var SÅ mange timer til dyrlegen den dagen.




KATTER - TIL Å BLI SPRØ AV AV HELEN EXLEY (FORFATTER) OG BILL STOTT(ILLUSTRATØR)

Denne ga jeg terningkast 4 på Bokelskere. Samme forfatter og illustratør som den om de sprø hundene. Veldig koselig disse her altså. Mer har jeg egentlig ikke å si siden jeg ikke skrev noe samtidig som jeg leste dem, og det er over 1 måned siden.


ISBN 9788247604182
Bokkilde: Lest og lånt hos dyrelegen 





























LINKER 























Jeg har også en Musikkblogg

2 kommentarer:

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE