søndag 30. januar 2022

NORTHANGER ABBEY

 


Compliments on good looks now passed; and, after observing how time had slipped away since they were last together, how little they had thought of meeting in Bath, and what a pleasure it was to see an old friend, they proceeded to make inquiries and give intelligence as to their families, sisters, and cousins, talking both together, far more ready to give than to receive information, and each hearing very little of what the other said.


F
ørst hørt den som lydbok. Etterpå lest. Northanger Abbey er faktisk ikke oversatt til norsk, er ikke det rart? Så NA er faktisk den eneste av Austens (1775-1817) romaner jeg har lest på engelsk. Det var ikke lett å finne en utgave på Kindlestore som ikke var forkortet eller kludret med. En nærmest drukner i eksemplarer der inne, og info om hver utgave er ikke detaljert. Det gikk faktisk bra, en utgave som ikke er forkortet fant jeg. Siden jeg hadde brukt så mye tid på lydboka (altså – dere aner ikke, startet på nytt å lytte tre ganger, det etter å ha kommet over halvveis alle gangene) hadde jeg raskt merket om noe ikke stemte.

Herr og fru Allen inviterer Catherine til å bli med til Bath: «and his lady, a good-humoured woman, fond of Miss Morland, and probably aware that if adventures will not befall a young lady in her own village, she must seek them abroad, invited her to go with them.»
Nå skal Catherine introduseres til selskapslivet! Og der skjer det som må skje for å gjøre en klassisk roman om en tenåringsjente spennende: hun forelsker seg i en rik ung mann: Mr. Tilney. Men det tar tid før vi blir ordentlig kjent med ham, og på veien dit er det kjedelig.


and if a rainy morning deprived them of other enjoyments, they were still resolute in meeting in defiance of wet and dirt, and shut themselves up, to read novels together.

 

Catherine er så heldig å få seg venner i Bath. En ung jente uten noen bekjentskaper på et helt nytt sted – det kunne blitt en grusom ferie. Men hennes nye venner herser med henne. Ikke har de bare gode hensikter. Og Catherine er naiv. Hun kan ikke tro noen ønsker henne noe annet enn godt selv om det er flere varsellamper jeg synes hun burde ha sett i mørket. Hun bortforklarer og godtar. Nå har jeg irritert meg over i hvor stor grad hun er naiv og lar seg bli bøllet rundt, men til Catherines forsvar har Austen virkelig skapt noen karakterer som er vanskelig å si imot. Skikkelig sjefete og kontrollerende. Og når Catherine endelig sier imot, når hun endelig tar til motmæle: åh hvor det er skjønt! Vidunderlig! Og det må sies at Austen fremfører flere helt latterlig morsomme scener! Jeg både lo når jeg leste og når jeg hørte lydboka.
De spesielle setningene, de lange avsnittene; de jeg ikke fikk til i lydboka var akkurat de samme jeg kjempet med i boka da jeg leste. I lydboka tenkte jeg at det er fordi det ble lest for raskt, så jeg gjentok lyttingen desto mer uten at det ble nevneverdig bedre. I boka brukte jeg lang tid på akkurat de samme passasjene og hurra for ordbok-funksjonen i Kindle. Den ble GODT brukt.


and John introduced him, I thought I never saw anybody so handsome before.” Here Catherine secretly acknowledged the power of love; for, though exceedingly fond of her brother, and partial to all his endowments, she had never in her life thought him handsome.

 

Det er i denne Austen-boken som i de andre jeg har lest: trivielle samtaler om evner uten betydning. Fjas. Ord som fyller luften, men gir ikke oksygen. Men det er mer av disse dialogene i NA enn i de tidligere leste bøkene. Det er med på å gjøre dette til den svakeste roman av Austen. Det er overraskende å lese en roman av Austen (som har skrevet to av mine favorittbøker) som jeg ikke liker noe spesielt. NA er ikke bare dårlig, det er bare at jeg ikke synes den er noe spesielt bra. Jeg har likt alle Austen-bøkene jeg har lest tidligere av henne så det ble rart å ikke like denne. Hadde ikke forventet dette, og trodde ikke det var mulig. Den svakeste roman av henne så langt. Den er jo ikke bare dårlig eller noe sånt. Men kjedelig. Ga den bare terningkast 3 på Bokelskere.




Har lest av Austen:

Fornuft og følelse (1811)
Stolthet og fordum (1813)
Mansfield Park (1814)
Emma (1815)
Overtalelse (1817)
Northanger Abbey (1817)

 

Har igjen å lese:

The Watsons (1803)
Sanditon (1817)
Lady Susan (1818)


                                            Northanger Abbey av Jane Austen 
                                                            Lest på engelsk 
                                                     Originalt utgitt i 1817
                                                  Lest på Kindle, kjøpt selv
ASIN : B08NXJDFF1
England




                                       Har også en musikkblogg og en sitatblogg.

2 kommentarer:

  1. Nothanger Abbey er en av de Austen-bøkene jeg stadig tenker at jeg burde gjenlese (samme med Persuation) - jeg var knapt 20 da jeg leste den og er både ganske mye mer erfaren i å lese engelsk og har mer kunnskap om Austens tid og samfunn nå, så jeg mistenker at jeg ville få mer ut av den. Det var bare alt det andre jeg også skal lese...

    SvarSlett
    Svar
    1. Når jeg vil lese en bok flere ganger tyr jeg gjerne til lydbok en av gangene. Lytter noen minutter før jeg sovner. Du skal ikke prøve det samme da? Så kan du lytte mens du tar oppvasken/rydder bort/bretter klær..

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama