søndag 21. august 2022

ALLTID TILGIVELSE AV ANNE B. RAGDE

 

Når en har sommerferie kan man ligge og lese midt på natta.
Digg! 

Da jeg var rundt atten eller nitten år leste jeg trilogien om Neshov-familien av Anne B. Ragde (f. 1957). Likte bøkene godt, det husker jeg fortsatt nå - over tolv år senere. I 2016 kom det til min overraskelse en fortsettelse ni år etter den forrige Ligge i grønne enger(2007). Den er nå lest og har nettopp bestilt bok fem Liebhaberne (2018) på biblioteket. Jeg er ganske lat og vet å utnytte meg av servicen. Løper bare inn på biblioteket etter jobb, henter bøker og filmer i hylla som er gjort klar til meg og trår hjem på sykkelen til hunden som har vært alene alt for lenge allerede. Jeg må bare si, jeg ble så sjokkert nå da jeg så fødselsdatoen til Ragde. Hun er født samme året som min mamma og hun kunne jo like så godt vært min mamma, bare tilfeldigheter som spilte inn på hvem jeg kom ut fra. 

Har glemt en god del fra triologien men husker noe. Jeg valgte å ikke repetere bokserien (som lydbok denne gangen) før jeg begynte på Alltid tilgivelse. Tenkte det kommer tilbake til meg. Små hint, en setning her, det går vel greit. Og jeg nøt boka selv om en hel del detaljer var forsvunnet fra hjernen. Best liker jeg å lese om broren som arbeider med begravelser, han kjenner jeg meg best igjen i. Ensom ulv. Erlend og hans ektemann i Danmark pinte jeg meg gjennom. Blir så irritert over slik pengebruk. Om ikke alle søskene hadde hatt så mye penger som de har, hadde handlingen helt stoppet. Pengene driver de fremover. Det var fint å lese om Torunn også. Koste meg så mye at jeg gleder meg til å fortsette raskt med neste! 


Bøkene i serien om familien Neshov:

Berlinerpoplene (2004)
Eremittkrepsene (2005)
Ligge i grønne enger (2007) 
Alltid tilgivelse (2016)
Liebhaberne (2017)
Datteren (2019) 


Ellers så har jeg romanen Arsenikktårnet (2001) ulest i bokhylla her hjemme. 


Mine andre blogger:

Sitatbloggen min



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE