lørdag 18. mars 2023

Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten

Tok ikke noen bokbilder under lesningen, 
men her ser du boka så vidt i hjørnet der, hehe! 

 

Har leste en bok av den norske forfatteren Kjell Askildsen (1929-2021). Det er en novellesamling som jeg kjøpte på et bruktboksalg i 2012. Jeg hadde høye forventninger da kommentarer folk har skrevet på Bokelskere var positive. Kommentarer som «Novellenes mester».
Boka inneholder to noveller. Den første likte jeg best. Den handler om en mann som er mistenkt for å ha voldtatt ei jente. Han er ikke skyldig, og det finner politiet også ut, men han klarer ikke å la være å oppføre seg mistenkelig og skyldig. Det ble ganske morsom. Jo mer normalt han prøvde å oppføre seg, både da han samhandlet med politiet og alene- jo merkeligere ble oppførselen hans. Han hadde en identitetskrise. Digger den novellen (som heter Carl Lange).

Så var det novelle nummer to som heter det samme som boka: Thomas F`s siste nedtegnelser til almenheten. En genial tittel! Forventninger var nok litt høye. Novellen er ikke dårlig, lang i fra! Men har jo lest om eldre, ensomme nordmenn før som er sur på verden og deprimert. Jeg synes for eksempel Naiv super av Erlend Loe er fantastisk (handler ikke om en eldre mann da, men en som er langt yngre), også har vi Ut å stjæle hester som også er bare helt fantastisk god. Novellen her har mer humor enn sistnevnte som er stille og melankolsk. Nei, dette var ikke dårlig. Språk supert. Muligens litt kjedelig den siste der om jeg har lov til å si det. Jeg ga boka terningkast 4 på Bokelskere. Er litt streng.

Boka jeg har er innbundet og er en praktutgave. Med seg hadde den en billedserie av kunstneren Håkon Bleken. Var en fryd. Boka skal gis videre til Anna. Alle bøker flytter ut etter endt lesning. Hvis ikke blir det fullt!

Det er veldig dypt!


Jeg har kjøpt meg et gigantisk brukt skap. 400 kroner.  Der skal jeg putte 
ALLE bøkene mine. Det er svært så det blir plass. I dag har jeg bøkene i et annet vitrineskap 
som jeg egentlig har mer bruk for på kjøkkenet, og i en høy og bred Billy-bokhylle som har sett sine bedre dager. 
Men dette blir bedre. Skal hente den med bærehjelp på mandag. 





Mine andre blogger:

Sitatbloggen min


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama