torsdag 24. september 2015

DET FINNES INGENTING MER LIVSBEJAENDE ENN Å VÆRE MØRKEREDD

Soundtrack: Kan du se oss av Herreløse.

Bildekilde. 



Fin tittel, ikke sant? 30 September 2013 var det posesalg på Norli. Jeg husker ikke om jeg handlet to eller en pose. Denne novellesamlingen var en av bøkene jeg plukket med meg. Jeg visste ingenting om boken (eller forfatteren) da jeg kjøpte den, jeg gjorde noe jeg sjelden gjør, jeg gikk bare ut etter omslag, baksidetekst og kategori (noveller). Ikke minst tykkelsen var med og spilte en rolle: jeg ville ha plass til mest mulig bøker i posen.


Boka begynner med novellen Bassenget. Det er virkelig uhyggelig. Den ble en favoritt gjennom hele boka. Da jeg leste den (på natten, fikk ikke sove) ble jeg redd, fikk gåsehud og ble helt kald. Jeg håpet de andre novellene i boka skulle være like skummel (de var ikke det, men flere var ekle og uhyggelig, men ikke like ille). Boka har korte setninger, noe jeg elsker. Jeg hørte på musikk mens jeg leste, noe jeg ellers aldri har gjort. Klokken var tre om natten og jeg var syk. Jeg var trøtt men fikk ikke sove. Jeg orket ikke å ta frem nettbrettet og lese Dickens med Kindle-appen eller gå på stuen i barføttene og hente Falkberget som lå på sofapuffen. Jeg ville ikke høre lydbok, for også der var det Dickens som summet og gikk. Jeg ville lese noe lett. Med Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd fant jeg det jeg var ute etter.


Stig Beite Løken sin debutbok minner meg om favorittforfatterne mine John Ajvide Lindqvist, Didrik Morits Hallstrøm og Etgar Keret. Det er litt av et komplement når det kommer fra meg altså. Jeg er svak for noveller, for bøker med originale, lange titler og skrekk. Flere av novellene er kjedelige. De gir meg ikke noe og føles meningsløse. Men når jeg ser på helheten synes jeg novellesamlingen er god. Stig har gitt ut sin første roman og sin andre bok (Skogen i tapetet) i år! Den har jeg lyst til å lese (en gang). 


Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd av Stig Beite Løken
Cappelen Damm AS 2012
1. utgave, 1. opplag
ISBN 978-82-02-38049-6
Kilde: Min egen, kjøpt selv
Hard innbindning
153 Sider


Stig Beite Løken . Bildekilde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama