lørdag 28. november 2015

27 519 TEGN MED MELLOMROM AV AUDUN MORTENSEN


Omslaget på denne diktsamlingen er bare helt hvit. Siden bloggen min også er helt hvit lar jeg være å legge ved et bilde av fremsiden som jeg vanligvis bruker. Uvant. Jeg begynner med å sitere et av diktene i boka:



bestillingsverk 

legg denne boka på et bord 
se hvor lang tid det tar før noen  
a) åpner den  
b) flytter den  
c) flytter seg  
d) åpner seg 


Jeg kan ikke skrive noe sidetall for diktet da denne diktsamlingen ikke har noe sidetall. Uvant.



Boka låner jeg på biblioteket som jeg har gjort med alle Mortensen bøker jeg har lest, bortsett fra Aaliyah som jeg har selv. Jeg er hekta på Mortensen. Hele denne boken er kremhvit og laget av papp! Jeg liker ikke dette. Utformingen er hard og ekkel å holde i. Nakent. Det føles som om jeg er tvangsinnlagt på lukket avdeling i et isolat. Diktsamlingen sammen med Aaliyah og debuten alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det regnes som en trilogi. Dette diktet kjenner jeg meg godt igjen i, jeg og bokbloggen min, jeg og siden min på Bokelskere og på Goodreads; jeg kan bare markere en bok som lest om det er samme ISBN som den faktiske boken jeg har lest; hvis min utgave av boka ikke er der må jeg legge den inn manuelt. Hvis ikke får jeg vondt i magen. Diktet:



utilsiktet selvportrett som markedskoordinator

referer utelukkende til  
isbn-koden når du  
referer til en bok 



Mortensen er så opptatt av kjendiser. Om jeg skulle skrive dikt om kjendiser skulle jeg skrevet om Drake, Nicki Minaj, Miley Cyrus og alle Kardashians. De er jeg alle pinlig opptatt av. Dette minner meg om mitt ønske om å lese boka til mammaen til alle Kardashinas, Kris Jenner. Boka heter Kris Jenner... and All Things Kardashian. Kris Jenner må være en heks.
Jeg føler på meg at Mortensen er mer tilbakelent i denne diktsamlingen enn i de tidligere. Han er ikke så sentral selv i diktene sine som han brukte å være. Han har gått utenfor og titter inn samtidig som han sitter ved kontrollpanelet. Mortensen har mange ideer og lager et kart å følge. Også disse diktene er et resultat fra den gigantiske populærkulturen vi svømmer i; det er som om han prøver å lage en orden i alt; et slags system. Det er mye jeg ikke forstår; og kanskje ikke heller ønsker å forstå. Det gir meg noe å gruble på. Det er så jævlig gjenkjennelig mye av diktene her også. Jeg er ikke alene.



utilsiktet familieportrett #3

opprett en twitterkonto 
for hvert familiemedlem 
tweet alle utsagn du husker 
etter hver sammenkomst 
ikke fortell det til noen



Sidene er hulter til bulter; innsideteksten med ISBN, forlag og skriftstørrelse finner du f. eks nærmere slutten av boken. Jeg har ikke funnet fremsiden enda; eller har jeg det . . . Det er ikke før du nærmer deg slutten av diktsamlingen du begynner å ane hva du har lest.
Det er typisk for homo sapiens å katogorisere, systematisere; finne et system, en orden i det rundt oss. Det har Audun gjort her med ord i anmeldelser (?) og sangtekster. Videre har han gjort en greie ut av det; laget personlighetstester - får deg til å krysse av for ja/nei ved hver sanglinje til en sang av f. eks Bieber. Jeg synes det er hysterisk og fantastisk. Tidvis er samlingen også filosofisk synes jeg. Som med diktet "offentlig utsmykning (utilsiktet selvportrett) som ga meg en slags ut av meg selv opplevelse.



Forfatteren. Bildekilde.



Jeg står ved mitt: jeg liker fortsatt bøkene til Audensen som jeg har lest. Haters gonna hate. Han er annerledes morsom, sær og intelligent. En skal være litt hipster for å lese Mortensen tror jeg. I det minste å lese og like det. Når jeg leser Audun føler jeg at jeg prøver å være kul. Eller at jeg er det.



27 519 Tegn med mellomrom av Audun Mortensen
Flamme Forlag 2013
ISBN 978-82-8288-005-3
Norge
Diktsamling
Kilde: låner på biblioteket



Egentlig tok jeg bilde av meg selv i speilet men jeg klippet det
vekk så det ikke skulle vises. Æsj hvorfor skriver jeg det.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama