søndag 26. juni 2016

GOD MORGEN OG GOD NATT AV NILS-ØIVIND HAAGENSEN - DIKT




Bildekilde: Bokelskere.no
Trykk her for link. 



en av verdens første  
filmer av levende bilder het noe  
sånt som Toget ankommer en stasjon   
og var ikke mer enn et tog som ankommer en stasjon  
de første publikummerne løfta armene og  
snudde seg halvt bort fra lerretet  
de trodde toget skulle  
kjøre over dem  

du har sett meg gjøre det samme  
(sier du)  
i søvne


Fra side 6.



Er ikke fremsiden søt? På baksiden av boken ser du samme bildet bare at det er natt; himmelen er svart, det er lys i vinduene og på himmelen kan du se en måne. Fremsiden er morgen og baksiden er natt. God morgen og god natt. Det er Kim Hiorthøy som har laget den; han skriver og lager kjempe fin musikk også. Han ligger ute på Spotify. Dette er den tredje diktsamlingen av Haagensen jeg leser. Denne boka var ikke på leselisten min fra før; den ble med meg hjem likevel fordi det var den eneste diktboka av ham i hylla på biblioteket jeg ikke hadde lest fra før; når jeg kom hjem så jeg i bokbasen til biblioteket at de hadde mange flere av Haagensen bare at de lå på magasinet. Det jeg liker av det jeg har lest av Haagensen er at han skriver så lett og ledig, lyrikk er ofte så tungt og vanskelig, men ikke Nils - Nils er et friskt dikt-pust for meg. Diktene hans får til og med jeg til.



og jeg skynder meg å si ingenting 
og fortsetter med det hele dagen 


Fra side 10.



Diktene er altså enkle å lese. Dog mye av det som står i God morgen og god natt føles ikke som bare dikt, de er tekster men ikke satt opp som typiske dikt slikt som jeg som oftest har lest før. Jeg synes det er greit med variasjon. Jeg synes diktene er uskyldige. Cirka midt i boken er det flere sider med dikt til Gud; de fant jeg uutholdelige. Boka er på nesten to hundre sider. Sjelden jeg bruker så lang tid på en diktsamling som jeg gjorde med denne (det vil si mer enn to-tre dager). Så er det også sjelden de er så lange som denne.



(00:01) 

hver natt  
en krok fra oven  
et snøre og en krok  
du svømmer forbi og  
holder deg våken  
du napper og  
forsvinner



Jeg legger ved omtalen fra forlaget da de beskriver samlingen bedre enn jeg noen gang hadde fått til:



God morgen og god natt handler om å sove som et barn, å sove sammen, å sove alene, å drømme og prate om hverandre, å ringe noen seint, å snakke med noen tidlig, å våkne og oppdage at det har vært tyver i huset. Hvordan ser menneskers handlinger og tanker ut i rommet mellom dag og natt, når de legger seg ned og idet de nettopp har kommet ut av drømmen? Nils-Øivind Haagensens nye diktsamling er en tidebok over menneskelivet i et døgn, et øyeblikk, en årstid, et kjærlighetsforhold. Den lange aftenbønnen "kjære gud" midt i diktsamlingen er et åpent punkt der ønsker, uro, henvendelse og håp samles.



God morgen og god natt av Nils Øivind-Haagensen
Forlaget oktober 2012
ISBN 978-82-495-1060-3
183 Sider
Diktsamling
Norge
Kilde: lånt på biblioteket






Jeg har også en 


OG EN 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE