lørdag 4. juni 2016

REN POESI AV ELLEN WISLØFF (RED.) – EN SUKKERSØT DIKTANTOLOGI







Livet sto litt på hodet, og jeg hadde ikke overskudd til å lese bøker. Jeg orket ikke engang å se tv. Med dikt funka. Noen ganger fant jeg en følelse, en stemning, en innsikt, og hvis jeg var heldig: noe som rørte hjertet. Tenk at bare noen få linjer kan gi så mye! Å dele dikt på instagram skjedde ganske spontant, og responsen var litt overveldende.
Dette er en blanding av diktene som betyr mest for meg – og diktene som har fått mest tilbakemeldinger. Noen av dem er hentet fra instagramdiktere, upubliserte poeter som deler sine egne dikt på sosiale medier.

Fra forordet av redaktør Ellen Wisløff. 



Denne diktantologien leste jeg om på bloggen til Stine Friis Hals (trykk her for link). Hun har deltatt selv i antologien med et nydelig og sterkt dikt. Jeg har fulgt kontoen Ren Poesi på Instagram lenge. At det har blitt en bok ut av prosjektet – eller skal jeg si hobbyen – synes jeg er kult. Det var egentlig ikke denne boken sin tur å bli lest (jeg har en leseliste med en streng rekkefølge); tiden gikk og hver gang jeg var på biblioteket gikk jeg til dikthyllene å så om mitt bibliotek hadde fått inn boka. Det gjorde de aldri. Jeg klarte ikke å legge fra meg tanken på Ren Poesi, derfor gikk jeg endelig til skranken og spurte om hjelp til å fjernlåne den. Det fikk jeg. Ren poesi inneholder dikt av 69 ulike poeter. Morsomt var det når jeg begynte på et dikt, leste to av seks linjer og visste med en gang: dette må jo være Audun Mortensen. Jeg hadde rett. Jeg har lest bøker av flere av de som har deltatt i boka men orker ikke, eller ser ikke noe poeng i å finne ut hvem og hvor mange av dem (selv om det hadde vært litt morsomt (bare for meg)).



Bildet tatt av et av diktene i Ren Poesi. 



Diktene i boken er ganske søte; noen av dem blir for sukkersøte for meg, som når jeg har spist to Snickers på rappen – suckerkicket er uunværlig - for mye sjokolade på en gang, for søte dikt på kort tid. Mange, mange, mange dikt ble markert med klistrelapper – markerte sider – så veldig mye har jo falt i smak også. De fleste diktene i Ren poesi handler om et levd liv, eller et ulevd, om kjærlighet som har vært eller blir – eller aldri ble. Og noen handler om å finne håpet, gleden.



Bildet tatt av et av diktene i Ren Poesi.



Leseopplevelsen har vært fin, jeg hadde mye jeg skulle gjort men det var vanskelig å legge fra seg boka. Skal bare lese et dikt til, okei en til, en til bare. Det ble en litt for søt og litt for ensformig leseopplevelse men jeg liker antologien for det om. Boka er lettlest; jeg leste den på to dager med mange pauser og gjøremål mellom leseøktene.



Ren poesi av Ellen Wisløff (red.)
Cappelen Daam AS 2015
Dikt
Antologi
ISBN 978-82-02-48625-9
Norge
Kilde: lånt på biblioteket



Jeg har også en 


OG EN 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE