lørdag 30. juli 2016

AFTENRØDE AV KNUT HAMSUN - IVAR KARENO 3/3




Bildekilde: ebok.no



Jeg sitter her og tenker og leser hele tiden, jeg gror



Aftenrøde er det tredje og siste skuespillet i trilogien om Ivar Kareno av Knut Hamsun. Å lese de to forrige skuespillene gikk som en lek, og å lese den siste var ikke verre. Jeg digger dem! Jeg synes det er fryktelig kjekt jeg har lest skuespill for første gang; jeg ønsker å lese variert innen alle mulig slags sjangre og årstider bøker har kommet ut men akkurat skuespill har det vært fryktelig lite av på leselistene mine . . .



I Aftenrøde har Ivar Kareno rukket å bli femti år. Karakteren Bondensen er her igjen, nå har også han blitt eldre (og tjukk). Han flørter fortsatt uhemmet med damene. Bondensen er en karakter som går igjen i flere av bøkene jeg har lest av Knut Hamsun (jeg har lest Mysterier, Redaktør Lynge, Ny jord, Rikets port, Livets spill og Aftenrøde). I Aftenrøde befinner vi oss ti år etter den forrige: Livets spill. Ivar Kareno har søkt om universitetets stipendum. Professor Jerven er fortsatt sint på Kareno som har andre politiske syn enn han selv. Bondesen har blitt redaktør. Den skrivende filosofen Ivar Kareno har blitt mindre radikal i sine meninger og mer human i sine eldre dager. Dette sliter han med; skal han følge sin egen utvikling eller være sta og holde på sine gamle meninger for stoltheten sin. På alle kanter har han press for seg for å fortsette å være den han var eller bli den han egentlig er. Kvalene hans er godt skildret. Det jeg synes er interessant med skuespill er at de foregår på et begrenset området, nesten alt skjer i stuen til Herr og fru Kareno; mennesker går inn og ut.


FRU KARENO: 
Hvorfor skjelver du så? 
KARENO: 
Jeg? Hva skulle jeg skjelve for? Jeg er en lykkelig mann. Jeg skuer med sann stolthet inn i min aftenrøde. Og jeg tror jeg kan leve i mange år.



Jeg leste et sted Knut Hamsun selv ikke var begeistret for sjangeren skuespill; at han ikke hadde mye til overs for det. Uansett hvordan det var synes jeg han har skrevet en god trilogi om Ivar Kareno. Jeg digger dem! De er alle på under hundre sider og ganske lette å lese. Jeg har alltid trodd Hamsun er så tung (Mysterier er tung) men det meste jeg har lest av han er virkelig ikke så ille. Jeg skrev ikke så mange notater mens jeg leste, det er ganske typisk meg når jeg leser noe jeg liker godt –da vil jeg bare lese og kose meg – ikke avbryte flyten ved å ta  fatt penn og papiret som alltid ligger ved siden av meg når jeg leser.



Jeg er i dag som jeg var i de gamle dager. Jeg står igjen ved rikets port og jeg trer ikke inn



Aftenrøde av Ivar Kareno
Gyldendal
Utgitt som ebok 25 mars 2011
Orginalt utgitt 1898
Skuespill
Trilogi
81 Sider
ISBN 9788205417434
Kilde: kjøpt og lastet ned selv fra ebok.no
Norge






Jeg har også en 


OG EN 







4 kommentarer:

  1. Flott omtale! Jeg skal lese litt Hamsun i vinter, og siden jeg også har hatt noen gode erfaringer med å lese skuespill nylig, tenker jeg at denne trilogien skal komme på leselisten. Takk for supert tips! (PS: kan anbefale Lilleskogen av Jesper Halle)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for skryt og boktips! Kjempe gøy det blir Hamsun på deg i Vinter; han er kjekk å lese! Lilleskogen er notert!

      Slett
  2. Jeg er imponert over att du får til og lese Hamsun, jeg slet og slet men kanskje jeg var litt for ung, hvem vet :) hvem anbefaler du og starte med? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvorfor ikke starte med Ivar Kareno-trilogien? De er lettleste, morsomme og er noen av verkene av Knut Hamsun som er minst lest og det er jo morsomt å lese det "folk flest ikke leser" (synes jeg da) Bare fint flere blogger om sjangeren skuespill. Alt for lite av det og lyrikk! :-D

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama