søndag 24. juli 2016

VED RIKETS PORT AV KNUT HAMSUN – IVAR KARENO 1/3




Bildekilde: Ebok.no



Godt, jeg skal gå. Og jeg skal ikke komme igjen. Men du skal høre fra meg. Nårsomhelst du rører deg, Kareno, skal jeg være deg i hælene. Merk deg mine ord, jeg spøker ikke. Skriv dine avhandlinger, gi ut din store bok, jeg skal finne deg og slå ditt navn klangløst med ett. Du tror ikke jeg kan gjøre det? Merk deg mine ord: jeg har mektige folk i ryggen nu og foran meg er ingen port lukket lenger. Se på meg, Kareno, jeg står her og sier deg dette for at du skal huske det. Det var idag du la alt øde for meg, neste gang er det min tur. Sprell nu, ypp deg, jeg skal holde mitt ord. Det var dette jeg ville si deg. Farvel (går).



Jeg har lest mitt første drama/skuespill! Men ikke min første Hamsun. Av ham har jeg tidligere lest Mysterier, Redaktør Lynge og Ny jord. Jeg så ikke frem til å starte på Ved rikets port uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Dette er den første i en trilogi. Jeg kjøpte og nedlastet boka fra ebok.no og leste den med nettbrettet mitt.



Ivar Kareno skriver filosofiske avhandlinger. Han bor sammen med sin kone Elena og tjenestepiken Ingeborg. Fru Kareno er sjalu på Ingeborg: hun er redd sin mann liker henne (noe han ikke gjør, hun er ikke en gang i nærheten av radaren hans). Karakteren Bondensen er med i Ved rikets port; det er derfor jeg leser denne trilogien – fordi han også var å finne i boken Redaktør Lynge som jeg har lest. Bøkene henger ikke sammen som i en serie, det er jo bare en morsomhet Knut Hamsun har hatt ved å la karakterene vandre fra roman til roman, til skuespill til skuespill. Det er ikke en serie men det er nok til at jeg – kronologislaven – må lese alle titlene med felles karakterer. Bondensen har ikke forandret seg mye; han flørter åpenlyst og uhemmet med Fru Kareno når han er på besøk hos dem. Og fru Kareno flørter tilbake i håp om å gjøre Ivar Kareno sjalu (det blir han ikke). Etter hvert begynner fru Kareno vel og merke å like flørtingen til Bondensen og det hele ender med at hun selv er utro, slett ikke hennes mann Ivar Kareno som hun gikk i frykt for ikke var trofast mot henne.



KARENO:
Nei, vær du trygg. For professor Gylling skulle jo ikke behøve å ta den ringeste notis av meg han, kunne man synes. En slik enslig fugl som jeg er. 
FRUEN:
Ja, en slik enslig fugl, en slik enslig ørn som du er. 
KARENO (smiler): Nei, en ørn nettopp. Men …. 
FRUEN:
Nei, en due er du ikke. Det skal Gud vite.


Professor Gylling er en anerkjent gammel tenker. Han er liberal og human med mye makt. Han er populær og er på toppen i kretsen. Han prøver å omvende Kareno, gjøre ham mindre streng i sin avhandling som Ivar Kareno skriver. Kareno har sterke politiske meninger og han står på sitt. De sliter økonomisk; forlag vil ikke gi ut avhandlingene til Kareno før Professor Gylling og resten av de som sitter med makten på den andre siden av «rikets port» har godtatt avhandlingene hans (meningene hans). Men Kareno nekter, han gir heller ut avhandlingene sine privat i Tyskland og lever på lite mat og penger (til konas fortvilelse). Men sine politiske holdninger vil han ikke forandre for noen.



En annen karakter fra romanen Ny jord som også dukker opp - men bare som et emne i en samtale, ikke som person på scenen - er dikteren Irgins. Han bodde i huset før som Kareno og Elena bor i nå. En trivialitet bare. Ivar Kareno sender Jerven på dør fordi Jerven har skrevet og utgitt en bok pakket med politiske meninger som Jerven egentlig ikke har. Egentlig er han jo enig med Kareno; men professor Gylling og de andre har overtalt han og han vil jo bare ha mat på bordet og bli «tatt opp i» den viktige kretsen. I tillegg trenger Jervel penger til å gifte seg og bare ved å forandre politiske meninger til de samme som Gyllings vil han få stipendiat for å bli doktor. Professor Gylling har fått Jergel «til å bekjenne en lære påtvers av dine meninger» som Kareno sier til Jerven.



Jeg fant Ved rikets port morsom, jeg fniste mens jeg leste den. Å lese skuespill ga mersmak. Jeg gledet meg til fortsettelsen i trilogien og jeg kan si allerede nå (de er alle lest) at de skuffet ikke! De to siste skal jeg skrive om neste gang.



Ved rikets port av Knut Hamsun
Gyldendal
Utgitt som ebok 25 mars 2011
Orginalt utgitt 1895
91 Sider
Skuespill
Trilogi
Norge
Ebok
ISBN:
9788205417410
Kilde: min egen, kjøpt selv



Kjøpte en brukt kosebamse til ham på en bruktbutikk. Den ble myrdet
ganske raskt. Her ser dere noen av innvollene før jeg gikk rundt og
plukket dem opp (de var overalt). 




Jeg har også en 


OG EN 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE