torsdag 19. oktober 2017

SØLVSTOLEN AV C. S. LEWIS



Bildekilde: Bokelskere.no


Det var en grå og trist høstdag, og Jill Pole stod bak gymsalen og gråt. 


Fra side 577. 



Jeg ville egentlig ikke lese Narnia nå, jeg ville lese videre i romanen Iris og Ruby av Rosie Thomas på lettoen min men lesebrettet måtte lades; da fant jeg ut jeg like godt kunne begynne på neste Narnia-bok siden leselysten var der. Snedig som det er med lesebrett: de kan ikke stoles på. Ikke som en fysisk bok som alltid er der for deg. Uansett.
Narnia-bøkene betegnes som barneklassikere, men de er ikke i 1001-lista. Jeg leser bøkene på norsk. Jeg låner alle de syv Narnia-bøkene i en samlet utgave av Kine (link til bloggen hennes) og bøkene i den utgaven er i den rekkefølgen Lewis anbefaler oss å lese dem. Sølvstolen kom ut i 1953, det er den fjerde Narnia-boka Lewis ga ut og den sjette Narnia-boka i serien jeg leser.

Jill Pole og Eustace Scrubb går på samme skole, en "eksperimentskole" der mobbing blir godtatt. De er egentlig ikke venner men samarbeider for øyeblikket om å rømme fra sine medelever som mobber dem. Eustace forteller Jill om et sted han kaller Narnia, han var der i boken Reisen til den ytterste hav. Sammen drar de dit og Jill møter Aslan som gir henne et viktig oppdrag.
Det har gått 70 år i Narnia siden Eustace var der sist, tiden går jo annerledes i andre verdener vet dere. Prins Caspian som Eustace møtte for kort tid siden og dro på en båtreise sammen med er når han kommer tilbake blitt en gammel mann og er fortsatt konge. Det er meningen Jill og Eustace skal oppsøke kongen, Jill har fått beskjed av Aslan å se etter fire tegn, men Jill kludder de til, glemmer dem og blander dem. Kongen rekker å dra på sin siste reise før de får snakket med ham. Kongen sørger da hans eneste sønn forsvant for lenge siden og dette er hans siste forsøk på å finne ham. Oppdraget Aslan ga henne og Eustace er å finne prisen som ble borte. Narnias befolkning sørger, det er ingen som forventer kongen skal returnere så gammel som han er blitt.



Kentaurene var svært høflige på en alvorlig, ærverdig, moden måte, og mens de galopperte gjennom Narnias skoger, fortalte de uten å snu på hodet om urters og røtters virkning, planetenes innflytelse, Aslans ni navn og deres betydning, og andre interessante ting. Men uansett hvor ømme og skranglete de to menneskene ble, ville de gi hva som helst for å få oppleve den ferden enda en gang, å få se Narnias lysninger og skråninger som gnistret i snøen som hadde falt sist natt, å bli møtt av kaniner og ekorn og fugler som ønsket dem en god morgen, å få puste inn Narnias luft igjen og høre stemmer fra Narnias trær. 


Fra side 690. 


Jill og Eustace får hjelp fra de mest sjarmerende skapninger: Ugler! En myrvrikker som heter Dysterpytt! Barna og Dysterpytt drar ut på en reise, en vandring sammen for å finne prinsen; disse litterære vandringene liker jeg godt (Alice's Adventures in Wonderland, LOTR, Den mørke materien, T. S. Spivets utvalgte verker) . Sølvstolen inneholder et oppdrag, et mysterium, onde skapninger, kamper mot naturkreftene, masser av humor, magi, flotte skapninger - en kjempe fin fortelling!

Sølvstolven ble en av bøkene jeg liker best i serien ved siden av Løven, heksa og klesskapet og Hesten og hans gutt. Jeg har lest ferdig den siste boka i serien: Den siste striden, den skal jeg skrive om snart. Jeg kan si med en gang at den ble ikke en favoritt som med de tre jeg har nevnt over.
I alle de syv bøkene i serien om Narnia er det Pauline Baynes som har illustrert små tegninger her og der. De er fantastiske!


Bildekilde: Pinterest.com
Bildekilde: Pinterest.com

Sølvstolen av Clive Staples Lewis
Originaltittel: The Silver Chair
Originalt utgitt i 1953
Norsk utgave Gyldendal Norsk Forlag 5. opplag 2006
Oversatt av Tormod Haugen
ISBN: 978-82-05-34546-1
124 Sider
Bokkilde: låner den av Kine
Storbritannia
Barne og ungdomsbok
Fantasi
Tilhører en serie






Jeg har også en Musikkblogg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama