torsdag 30. november 2017

OVER ELVEN TWEED AV HENNING H. BERGSVÅG


Har du noen gang sett et så fint omslag. 


Jeg har lest en veldig fin diktsamling. Dikt synes jeg ofte kan være vanskelig, men Over elven Tweed (2010) tror jeg jeg fikk til. Jeg mener jeg kjøpte boka, utplukket ganske så tilfeldig (omslaget hei så fint) på posesalg på Norli da de skulle legge ned i gaten jeg bor i. Jeg fikk ikke sove en natt, hadde hatt besøk for lenge, drakk kaffe til alt for sent, introvert som jeg er kan det ta timer, dager å roe meg selv ned etter å ha vært sosial. Jeg lå i sengen lenge før jeg ga opp, sto opp. klokka var blitt seks om morgenen. Jeg ønsket ikke å lese i Lolita (1955) av Vladimir Nabokov - den  norske oversettelsen i utgaven jeg leser fra 1959 (lurer på om den er verdt penger, tror det er den første norske oversettelsen) er unødvendig vanskelig og pompøs. Jeg tenkte at å lese dikt kunne fungere.






Når jeg trekker av omslaget av et behagelig, tykk papir er fargen på den innbundne diktboken lyse lilla: så fin! Det høyre hjørnet øverst på boka mi er gnagd på - trolig gjort av en av mine tidligere fosterkatter, godt mulig en av de mange kattungene jeg har hatt innom hybelen, jeg brukte å være fosterhjem for Dyrebeskyttelsen og kattene trivdes godt med å klatre i bokhylla.
Forfatter Henning H. Bergsvåg (1974) har gitt ut seks diktbøker.



Dagslyset hadde ingen mening i 
de mørke dammene. Det var ingen  
overlevende for sorgen å dvele i. 

La oss si at den nye dagen ble senket ned fra 
himmelen og begravd i jorden.  
Skriv det selv. 


Fra side 24. 



Bestefar og en gutt. En togreise i utlandet sammen, lengst nord i England. Bestefar er historieinteressert. Og syk; kreft. Han er eller har vært alkoholiker. De skal se muren som skulle forsvare engelskmennene mot skottene på 1700-tallet. Jeg føler gutten er liten, på barneskolen et sted.
Jeg lurer på om fugler er symbol på ord. Det er noe som ikke er helt bra. Er bestefar pedofil; eller leser jeg pedofili inn i alt fordi jeg har Lolita on my mind.

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen:

I denne diktsamlingen møter vi en gutt som følger sin syke bestefar på hans siste togreise. Det dreier seg både om en fysisk og en språklig reise.

Omtale fra forlaget:
En reise i språklighet 
En togreise og en erindringsreise skaper en dobbelt klangbunn for diktene i Henning H. Bergsvågs nye samling. En gutt følger sin syke bestefar på hans siste togreise. Målet er byen Carlisle ved den skotske grensen, og reisen går langs Hadrians mur, den gamle grensen mellom sivilisasjon og barbari. Men samtidig som en fysisk reise skildres, dreier det seg om en reise i språklighet, om hvordan språkets forvandlende kraft gjør det mulig for den skrivende å gjenoppleve sin barndoms reise, gjenskape seg selv, og skape nye rammer for å takle den virkeligheten som den gang virket truende og gjorde ham så hjelpeløs.


Det var lenge siden jeg har lest dikt nå. Det var godt. Jeg synes dette er en virkelig god diktbok. Nydelig utenpå, og på innsiden. Jeg leste den ut på en dag: en leseøkt på morgenen og en leseøkt tidlig på kvelden. Jeg ønsker å lese mer av Henning. Jeg har ikke flere av ham i bokhyllen da, så det får vente. Boken skal jeg gi videre til min bestevenninne Kine, hun ville ha den, vi sender bøker i mellom oss etter å ha lest dem. Vi kan ikke ta vare på alt vi leser. I det minste kan ikke jeg det, som bor på hybel. Så liker jeg tanken på at bøker skal bli lest av flest mulig, sendt rundt, fra hånd til hanske, i en veske til neste sekk; ikke stå i bokhyller å støve ned, alene.






Over elven Tweed av Henning H. Bergsvåg
Gyldendal Norsk Forlag AS 2010
ISBN 978-82-05-40559-2
94 Sider
Dikt
Norge
Bokkilde: kjøpt selv som ny
Innbundet



ANNET

Jeg fant en noget kort men veldig nøyaktig analyse gjort av en gjeng ungdommer som har lest de fire første sidene i boka.


KILDER 

Bokomslaget lånt fra her https://bokelskere.no/bok/over-elven-tweed-dikt/238154/omslagsbilder/


Informasjon om antall utgitte bøker http://www.gyldendal.no/Forfattere/Bergsvaag-Henning-H

Jeg fant omtalene jeg har sitert her https://bokelskere.no/bok/over-elven-tweed-dikt/238154/




Jeg har også en Musikkblogg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE