tirsdag 2. oktober 2012

Jeg leser i september#4 Pizzeria Kamikaze av Etgar Keret og Asaf Hanuka


Pizzeria Kamikaze av Etgar Keret og Asaf Hanuka, av seks stjerner

Tidligere i år skrev Mari bak den populære bloggen Flukten fra virkeligheten et innlegg om hennes favoritt tegneserier. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve å lese tegneserier jeg også. Jeg valgte meg ut to bøker: Comicbook Tattoo (som jeg har lest) som er en gigantisk bok som har stått i bokhylla til søsteren min og Pizzeria Kamikaze av Etgar Keret og Asaf Hanuka. Den valgte jeg å lese fordi jeg vil lese alt Etgar Keret har gitt ut. Nå har jeg igjen å lese Jet Lag(som er en tegneserie), Dad Runs Away with the Circus (en barnebok). De skal jeg kjøpe da biblioteket ikke har dem og jeg kan heller ikke fjernlåne dem fra et annet bibliotek i landet. Nå sier jeg meg ferdig med 'tegneserie-utfordringen' jeg har gitt meg selv til tross for at jeg skal lese Jet Lag av Etgar Keret ved en senere anledning og Flight volume 1 som Mari anbefalte meg under omtalen av tegneserieboka Comic Book Tattoo i en kommentar men de de to tegneseriene inngår ikke i 'tegneserie-utfordringen' jeg har gitt meg selv.

Kamikaze er basert på en novelle av Etgar Keret. Det er faktisk favoritt novellen min av alle novellene Etgar har skrevet. Den er også filmatisert og er sånn helt 'tilfeldigvis' favorittfilmen min, det er takket være den filmen jeg er 'kjent' med Etgar Keret og slik har ballen bare rullet seg frem til den lilla sofaen jeg sitter i nå og skriver 'jeg har igjen bare å lese to bøker av Keret'.

Stilen til tegneren Asaf Hanuka ga meg assisasjoner til filmen Sin City (jeg har ikke lest tegneserien Sin City). Kult. Jeg liker virkelig 'vinklene' tegneren bruker. Det jeg ikke liker er hvordan personene ser ut, jeg har sett filmatiseringen av novellen litt for mange ganger til å være komfortabel med å se menneskene tegnet som andre 'typer'. De er ikke kule nok, de mangler uttrykket, personligheten. Det de sier er bra, det Etgar Keret skrev, men hvordan de ser ut,det Asaf Hanuka har tegnet, det er ikke bra nok. Tegneserien, historien, byen, bilen med en ødelagt lykt, baren, katten som kan å snakke, engelen - alt det er bra. Det er bare at det ikke er slik personene historien handler om ser ut.

Jeg blir bare i så utrolig godt humør av å lese bøker av Etgar Keret. En av de forfatterne som gjør livet mitt lettere å leve.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama