torsdag 7. januar 2016

LESEMÅL/LESELISTE 2016




Jeg ser allerede nå at jeg ikke har sjans på å komme meg gjennom alle disse. Men! Det er disse jeg ønsker å prioritere og da er det greit å forholde seg til en liste og ha litt å velge i. Det er jo også fint å ha noe å strekke seg etter eller? Stresslese skal jeg ikke. Det er jeg så jævlig ferdig med.
Vi får se hvordan det går. Listen er ikke i prioritert rekkefølge; regner med å begynne med ulve-sakprosa-boka når jeg blir ferdig med Vesle Dorrit (som er en murstein, snart ferdig med Del 1 da, mindre enn 100 sider igjen i den).



Jeg blir veldig glad for kommentarer, innspill, tanker og slikt. Ønsker å lese i 2016:



PROSJEKT BIBELEN (Ulest i bokhylla)

1. Andre Mosebok
2. Tredje Mosebok
3. Fjerde Mosebok
4. Femte Mosebok

KRISTIN LAVRANSDATTER (Ulest i bokhylla)

5. Kransen av Sigrid Undset
6. Husfrue av Sigrid Undset
7. Korset av Sigrid Undset

KNUT HAMSUN (skal lese som e-bok) 

8. Ved rigets port av Knut Hamsun
9. Livets spill av Knut Hamsun
10. Aftenrøde av Knut Hamsun

SAKPROSA (låner på bibliotek og fra Tone) 

11. Från valp till vuxen hund, del 2 av Åsa Ahlbom (bibliotek?)
12. Hundens historie - fra ulv til hund av John Unsgård (Tone)
13. Katten - Atferd og velferd av Bjarne O. Braastad (Tone)
14. Stille av Susan Cain (ulest i bokhylla)

JOHAN FALKBERGET 

15. Bjørneskytteren av Johan Falkberget
16. Den nye Bør Børson jr. av Johan Falkberget

HARRY HOLE (serie) (biblioteket)

17. Panserhjerte av Jo Nesbø
18. Gjenferd av Jo Nesbø
19. Politi av Jo Nesbø

SOOKIE STACKHOUSE (serie) (leses som e-bok) 

20. My Big Fat Supernatural Wedding av  L. A. Banks, Jim Butcher, Rachel Caine, P. N. Elrod, Esther M. Friesner, Lori Handeland, Charlaine Harris, Sherrilyn Kenyon og Susan Krinard (det er en antologi)
21. Strange Brew av Patricia Briggs, Jim Butcher, Rachel Caine, Karen Chance, P.N. Elrod, Charlaine Harris, Faith Hunter, Caitlin Kittredge, Jenna Maclaine

BIOGRAFI (låner fra Tone) 

22. Bark If You Love Me av Louise Bernikow

ULEST I BOKHYLLA

23. When God Was a Rabbit av Sarah Winman 
24. Dagboken av Nicholas Sparks
25. Den karismatiske soppkongens sønn av Marie Hermanson
26. Blodmeridianen av Cormac McCarthy

CHARLES DICKENS

27.Sketches by Boz av Charles Dickens
28. The Mudfog Papers av Charles Dickens


PÅ LESELISTA (men ikke i bokhylla) SIDEN 2010

29.En passende ung mann av Vikram Seth
30. Fornuft og følelse av Jane Austen
31. En tid for alt av Karl Ove Knausgård

ULESTE LESEREKSEMPLARER

32. Djevelens giftering av Vidar Sundstøl
33. En mørkere himmel av Jungstedt og Eliassen
34. Gyllen sol av Shilpi Somaya Gowda

LYDBOK (lytte til med Audible) 

35. The Death Cure av James Dashner (The Maze Runner 3)
36. The Kill Order av James Dashner (The Maze Runner 4)

SMØR PÅ FLESK 

37. Skogen på tapetet av Stig Beite Løken
38. Roman av Audun Mortensen
39. Samleren av Audun Mortensen
40. Fjellets skygge av Gregory David Roberts
41. Go Set a Watchman av Harper Lee

BLE IKKE TID TIL I 2015 

42. Wolf av Mo Hayder
43.Terningmannen av Luke Rhinehart






17 kommentarer:

  1. Grundig lesemål dette og lykke til:)
    Jeg skal fremdeles prøve meg på 100 bøker. I 2014 klarte jeg 102 bøker, men i fjor ble det bare 92 bøker, men skal prøve igjen i år også. Har deltatt i denne utfordringen siden 2010. Skal også bli flinkere til å lese bøker fra min egen samling, samt engelske bøker. Og blande både gammel og ny litteratur. Så som du ser så har jeg ikke flere lesemål:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Jeg liker målene dine veldig godt. Håper du kommer i mal og får lest mange titler fra egen hylle! :-D

      Slett
    2. Takk for det:) Skal prøve så godt jeg kan:)

      Slett
  2. Søkki. Detaljert liste. Flere bøker enn på lista mi :-P
    Harry Hole er også på min liste i år =) Har tenkt å lese alle ti, men får se hvor langt jeg kommer. Bør vel først bli ferdig med Sherlock Holmes. Sukk.

    SvarSlett
    Svar
    1. It's all in the details vet du! :-D
      Jeg gleder meg til å gå inn på bloggen din å se! Jeg regner ut statistikk for året som har gått for DB akkurat nå, så mye datatid som jeg brukte på å lese bokblogger har heller gått tid. Gleder meg til å bli ferdig.

      Sherlock Holmes ja. Sukk. Litt av en murstein å lese alle bøkene i en samlede utgave. Cred. Jeg er endelig ferdig med Del 1 av Vesle Dorrit som er på litt over 500 sider. Nå skal jeg begynne på Del 2 som er på nesten 500 sider. Dickens-murstein!

      Sees på kino om noen timer da! Gleder meg! Jeg skal ha snop, popcorn og brus. Tarantino hurra hurra hurra wiiiih

      Slett
  3. Ambisiøst! Og jeg er overbevist om at det går strålende. Akkurat som om jeg overbevist om at å bare se pupper og bak når man ser seg i speilet er et et tegn på sunn mental helse og selvtillit. På utsiden kan man av og til tenke at jaaa, kanskje det slik og slik man skal være - men inni - helt innerst - vet man at man er awsome -))

    Gleder meg til å følge deg også i 2016!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for mental helse-skryt og ambisiøs-skryt!

      Du er awesome! Blir stadig inspirert av dine høyre kolonne på bloggen din med tredemølle/subb/m hund/jogge liste".

      Gleder meg til å følge deg videre i 2016 også!

      Slett
  4. Er, som alltid, imponert over målrettetheten - og, gleder meg helt vilt til du skal lese (og blogge!) om Kristin Lavransdatter.

    2016 blir året!

    SvarSlett
    Svar
    1. 2016 blir året! Hurra! Jeg gleder meg også noe helt sykt til å lese Kristin Lavransdatter. Mye takket være deg.

      2016 her kommer vi!

      Slett
  5. Det er fint å ha en liste å gå etter, uansett om den fullføres eller ikke :) Ser at jeg kun har lest Kristin Lavransdatter og Fornuft og følelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant! Herlig du har lest de da, klassikere begge to! Gleder meg til å lese dem og håper jeg rekker det!

      Slett
  6. Jeg fikk lest første mosebok, Jobs bok og litt i det nye testamente. Mange av historiene har du jo hørt før men det er veldig anderledes og lese de.

    I år skal jeg bare kaste fra meg de bøkene jeg synes blir for tunge og heller lese ting som er spennende. Hvis jeg får lest girl on the train i år så er jeg fornøyd :)

    SvarSlett
  7. Er ikke Hamsun utrolig tunglest? Prøvde meg på sult en gang og synes den var som og gå i sirup.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det der er en veldig treffende beskrivelse over hvordan det er å lese Hamsun! Jeg synes han er veldig tung å lese.

      Slett
    2. Tror ikke Hamsun og meg blir noe match :/

      Slett
    3. Nei, Hamsun er nok ikke for alle :-/ Han er seig men språklig er det godt. Men krever en del tålmodighet. Forstår ikke alle ønsker å prioritere ham!

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama