mandag 19. mars 2018

HYSJ AV MAGNHILD WINSNES




Bildekilde: Bokelskere.no

Se på fargene på omslaget: er det ikke fint? Pastellfarger. Boka sto til utstilling ved disken på skolebiblioteket, fargene og tittel tiltrakk meg, boka ble løftet opp og bladd i (og sniffet på) samtidig som jeg ventet på at skolebibliotekaren skulle bli ferdig med det hun gjorde på PC-en. Hun så hva jeg holdt på med og sa Den der er superfin. Jeg svarte jeg leser så lite skjønnlitteratur når jeg går skole, har liksom ikke samvittighet eller tid (det er ikke sant, jeg har så mye tid, jeg bare bruker tiden ikke på fagstoff men NETFLIX). Bibliotekaren (som er verdens hyggeligste og kuleste, jeg elsker bibliotekarer, ser skikkelig opp til dem, for meg er de superhelter og har vært det siden barndommen) responderte med at Åh - men den kan du låne med god samvittighet, den tar bare en time å lese. Hun fikk rett i det, den tok rundt en time.



Forfatteren. Foto Åse Holte. Trykk for bildekilde.
Hysj (2017) av Magnhild Winsnes er en barne og ungdomsbok. Det er en grafisk roman og hennes
debut. Det er sommer og Hanna har ferie. Hun skal tilbringe en uke på hytten hos sin tante, onkel og søskenbarna. Hanna er fortsatt barn, snart på grensen til å bli en tenåring. Ennå liker hun å leke indianer i skogen og dra på oppdagelsesferd. Gutter og fester er langt unne hva hun bryr seg om. Når hun ankommer feriestedet oppdager hun at hennes jevnaldrende lekekompis og søskenbarn - Siv - ikke synes det er like kjekt å leke lenger. Siv vil heller være sammen med storesøster og hennes bestevenninne og høre på alt de har å si om kjærester og hemmeligheter. Siv er nysgjerrig på intimitet og kropp, og er mest opptatt av å være flue på veggen i storesøsterens liv.
Hanna har jo mest lyst til å leke og utforske. Og hun forstår ikke helt når hun skal holde snavla og ikke. Fortsatt har hun en fortrolighet til de voksne, og om de spør svarer hun selv om de andre hvisker Hysj . . .  Denne fine barne og ungdomsboken (og for voksne!) handler om utviklingen fra barn til ungdom men også så mye mer: Det å føle seg annerledes fra de andre, det å havne utenfor gjengen og å bli for å svikte vennene sine. Ikke minst hvordan å stå imot gruppepress og vite hva som er rett og galt å gjøre.








Så fin, virkelighetsnær, morsom. Jeg lo og jeg kjente meg igjen, jeg også "lå etter" de andre og hadde absolutt ingen interesse i sminke eller gutter. Jeg var mest opptatt av bøker, å leke og dyr. Tegningene er enkle - men ikke i negativ forstand! De sier mye med lite. Bildene er ikke overstrødd med unødvendige detaljer, og likevel mangler ikke bildene noe. Det er ikke noe problem å se for seg menneskene i boka i virkeligheten. Illustrasjonene er vakkert gjort og er ikke på noe vis forhastet. Dette har vært en så sjarmerende og morsom leseropplevelse. Magnhild viser oss de komiske situasjonene Hanna havner i og jeg tar meg selv i å gapskratte. Denne boken liker jeg godt og er så glad jeg leste den! Jeg er så glad jeg har blitt kjent med Hanna!
På innsiden av boken står det Magnhild Winsnes (f. 1980) er illustratør og animatør. Jeg tok kontakt med forlaget og spurte hvilke priser boken har vunnet og dette er svaret jeg fikk:

Hei Heidi.
Hysj vant Kritikerprisen for beste barnebok. Det er første gang siden prisen kom i 1978 at den er delt ut til en debutant, så det var stort.
Hysj vant også kulturdepartementets debutantpris.

Mvh
 
Cathrine Nilssen 
Markedsansvarlig barne- og ungdomsbøker 
Aschehoug forlag


Hysj av Magnhild Winsnes
2017 H. Aschehoug & Co (W. Nygaard)
ISBN: 978-82-03-26194-7
Bokkilde: Lånt på skolebiblioteket 
Barne og ungdomsbok 
Grafisk roman
Norge 
Myk innbinding 



LINKER 













Jeg har også en Musikkblogg




2 kommentarer:

  1. Nydelige farger! Og tydeligvis en nydelig bok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skriver jeg under på. Et godt boktips skolebibliotekaren ga meg.

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama