lørdag 11. august 2018

KARSTEIN VOLLES SKJEBNER


Bokkilde

Var på en bruktbutikk med Kine, og tittet i bokhyllene. Denne fristet med hodeskaller, tegneserie og ut fra tittel virket den i kategorien Svart humor og jeg har fått høre det litt for mange ganger at det har jeg . . .
Jeg hadde ikke hørt om forfatter eller bok før og det burde være nok fra å få meg fra å kjøpe den, en skal alltid gjøre forarbeid før en forplikter seg til en bok. Den falt nemlig ikke i smak. Den kostet 10 kroner.

Leseropplevelsen inneholdt en kort tur med hunden på tidligkvelden. Bok i sekken og bånd i hånden. Jeg tok to små sittepauser og det var i disse pausene denne lille boka ble lest utendørs. Holder på med en koloss på over 1300 sider, og alt lettlest ved siden av slukes nå. Følelsen av å fullføre har vært en savn. Boken her er liten i størrelse og har plass i de fleste jakkelommer. Boken inneholder hodeskaller og er fargerik. Det liker jeg. Forfatter tegner som en måte å bearbeide sorg og vanskeligheter på, type kreft og død. Underveis møter han Bekymringene sine, Selvmedlidenheten, Galgenhumoren og Pågangsmotet sitt. Han viser oss sykt mange måter han kan dø på. Ingen av metodene fikk meg til å le. Han skriver selv:

"En bok med dumme slapsticktegninger jeg hadde gjort det siste året, om min egen teite fiktive død, mens død, oppbrudd og katastrofer hagla rundt meg."


Fra side 85.


Jeg liker tegningene, men ikke resten.


Karstein Volles skjebner - et kunstnerisk selvmord av Karstein Volle
2012
Jippi forlag A/L
ISBN 978-82-92226-38-4
93 Sider
Norge
Tegneserie
Bokkilde: Kjøpt selv på bruktbutikk


4 fliser fra bokhyllen som er lest nylig. 


Jeg har også en Musikkblogg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE