fredag 12. oktober 2012

Hva jeg låner på biblioteket akkurat nå #2



Den forrige og første gangen jeg hadde dette innlegget fikk jeg ganske mange besøk til å være bloggen min. Hele 47 personer besøkte meg. Jeg ble kjempe glad! Man skulle ikke trodd noen var interessert i hva jeg låner på biblioteket men dere er visst det.

Den første Harry Potter boka på lydbok: Jeg har lest hele serien en gang, i to tusen og ti. Nå som alle blogger om den nye boken Rowling har kommet ut med fikk jeg lyst til å høre de gamle bøkene på lydbok. Det er ikke det at alle leser den nye voksen-romanen til Rowling som først fikk meg på tanken på å låne en lydbok da det er over et halvt år siden sist. I bloggen Artemisias Verden skrev Anita i en smakebit på en søndag at hun hørte på lydbok da hun vasket huset. Da fikk jeg lyst til å høre på lydbok da jeg sitter foran speilet og strammer og fikser dreadsene mine med heklenålen.

Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda: Jeg lånte også favorittboken min av alle bøkene til Anna Gavalda(jeg har lest alle). Jeg har lest den en gang før, i to tusen og ti og hørt den på lydbok en gang før. Nå hører jeg den på lydbok for andre gang.

Om alt av Kurt Johanness: Denne vet jeg absolutt ikke noe om utenom at jeg tror den er rar. Jeg bare plukket den med meg fra hyllen for nyankommet lyrikk.

DVDene Bel Ami, Salt, Inn i mørket og One day. Jeg har ikke sett noen på forhånd. Nå er det helg og i helgene ser jeg alltid minst en film.

Stjernestøv av Neil Gaiman: Denne måtte jeg lese på grunn av bildet under.



Jeg leste novellesamlingen The ladies of Grace and other stories av Susanna Clarke, helt til jeg skulle starte på den tredje novellen og leste det som står på bildet over. Jeg har ikke lest Stardust. Krise! Så nå skal The ladies of Grace stå urørt til jeg har lest Stardust, eller Stjernestøv som den heter på norsk.

Elskede av Toni Morrison: Denne romanen fikk jeg lyst til å lese etter å ha lest omtalen til Birthe. Jeg hadde egentlig planlagt å låne og lese rett etter hverandre alle bøkene jeg har lest om i bloggen hennes og skrevet opp da det begynte å bli ganske mange. Men etter å ha googlet bilde av Toni Morrison da jeg lurte på hvordan han så ut og oppdaget til min forskrekkelse at det er en kvinne forså å bli fullstendig bergtatt av håret hennes. Hun har dreads!!! De er de fineste dreadsene jeg har sett på lenge og jeg kjenner at det var meningen jeg skal lese denne romanen. Først fordi jeg leser om den på bloggen til Birthe, forså å se romanen på salgsbordet på biblioteket og gå å angre på at jeg ikke kjøpte den forså å helt ut av det blå få ideen om å google hvordan forfatteren ser ut(noe jeg bare gjør etter å ha lest en bok) og bli helt bergtatt. Se selv:







Se så fine! Jeg håper jeg fortsatt har dreads når jeg blir ordentlig voksen og at også mine er så lange og velstelte. Jeg har faktisk like grått hår som henne, om ikke mer. Jeg farger alltid håret mitt grått.



Kylling med svisker, Dragen Ajdar og Persepolis av Marjane Satrapi: Persepolis har ligget på Den store leselisten min på nettsiden til biblioteket og det tror jeg er fordi jeg leste om den på bloggen til Sukkerrør, men sikker er jeg ikke. Det var før jeg begynte å notere hvorfor jeg har skrevet alle bøkene i leselisten ned, noe som anbefales: jeg har aldri følt meg så ryddig og ordentlig før. Skikkelig tilfredsstillende. Kylling med svisker har jeg sikkert bare slengt på leselista samtidig med Persepolis da jeg liker å lese alt av en forfatter, jeg har en greie for det. Dragen Ajdar er en barnebok og den var ikke på leselisten min men den låner jeg likevel for hvis jeg har lest den har jeg lest alle bøkene biblioteket min har av forfatteren. Den gleder jeg meg virkelig til å lese, den hadde så mange fine tegninger jeg vil tegne av i tegneboken min One sketch a day. Hva er det som skjer, jeg som aldri leste tegneserier har planer om å lese den fjerde og femte i år. Jeg har også planer om å bruke masse penger en vakker dag og kjøpe en tegneserie på åtte bøker som heter Flight. Den egentlige grunnen til at jeg plukket opp alle disse bøkene idag er fordi Birthe kommenterte under omtalen min av Jeg er kjæresten din nå og spurte om jeg hadde lest Persepolis. Jeg har ikke det, men jeg visste det var noe kjent og se der ja, der lå den på Den store leselisten. Ikke mye lenger. Snart skal jeg lese den!

Her er jeg på besøk hjemme til mamma og stefaren min i det gamle huset de bodde i våren to tusen og ti. Jeg sitter og leser romanen Saman er ein mindre aleine for første gang. Det var min måte å lese til nynorsk eksamen på. Romanen er nemlig oversatt fra fransk til norsk på nynorsk. Jeg husker godt da jeg dro på biblioteket og spurte bibliotekaren om hun ikke kunne finne en nynorsk bok til meg og da plukket hun ut denne noe som var ganske freidig av henne, den er jo på 700 eller 800 sider!! Tro ikke jeg ikke leste den. Jeg gjorde nesten ikke noe annet enn å sitte i sofahjørnet der og lese i en hel uke. En fantastisk roman. Sukk.

Andre innlegg du kanskje vil lese:

13 kommentarer:

  1. Aldri lest noen av disse.. Men åhh.. savner det og gå rundt på biblioteket lenge en dag og bare plukke ut alt man finner spennende.. Eller ikke alt da :P hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner følelsen! Berusende og ikke minst gratis!

      Slett
  2. herlighet det var mangen bøker :D
    toni med dreads har eg aldri lest noe avheller, selv om eg har snappet opp at andre rundt meg har lest et eller annet. blir gøyalt å høre hva du syntes :D

    SvarSlett
  3. ps: liker headeren din :D "into the wild" fan du også ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er kjempe fan!! I en periode så jeg filmen en gang i uken over lengre tid.. Jeg er fryktelig opptatt av den historien filmen forteller, tenker på Alexander rett som det er, jeg vil lese samme bøkene som han leste også. En absolutt favorittfilm!! Gøy du kjente igjen bildet da! Du er den første så langt.

      Slett
    2. herlig :D
      eg leste boken på engelsk og noterte som en gal for eg og ville ha med meg alle bøkene og sitatene som han leste hihi. og det hender rett som det er, anyday, at eg plutselig tenker på denne boken, og filmen, som eg har sett flere ganger enn eg kan huske *sukk*. har du hørt sangene av eddie vedder ? "society" og "long nights" er helt fantastiske ...

      Slett
    3. Ååh, nå ble jeg litt sjalu. Jeg har ikke lest boken enda!!! Den SKAL jeg bestille så fort jeg får penger på konto. Sammen med resten av bøkene jeg ikke har lest av Etgar Keret.

      En historie som setter seg i deg og blir med deg resten av livet ja. Godt å høre at det ikke bare er jeg som 'bærer' den med meg. Jeg har hørt soundtracket av Eddie Vedder ja, den er helt fantastisk. Jeg skal se etter om det ligger ut på Spotify, det hadde vært hyggelig med et gjensyn!

      Slett
  4. Det er Into the wild, ja! Herregud, jeg lurte sånn på hvor jeg hadde det bildet fra! Elsker den filmen. Jeg tror jeg grein sammenhengende i en time etter at jeg hadde sett den første gang..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh, kjenner meg igjen! Grein jeg også, både under og etter filmen. Enda. !

      Slett
  5. Leste det du har skrevet om bøkene til Marjane Satrapi - liker stilen hennes, og ble nysgjerrig på hva det stod om henne i din blogg.

    "Persepolis" og "Jeg er kjæresten din nå" er totalt ulike tegneserier, så dersom du liker den ene betyr ikke det nødvendigvis at du vil like den andre.

    Personlig er jeg veldig begeistret for "Persepolis" - både streken og historien får en stor tommel opp av meg. I likhet med deg, har jeg villet lese alt Marjane Satrapi har gitt ut - har til og med skaffet meg alle bøkene du nevnte av henne.Etter min mening er "Dragen Ajdar" og "Kylling med svisker" ikke i nærheten av å fenge meg slik "Persepolis" har gjort. Men, når det er sagt vil jeg jo komplimentere streken hennes - tegningene er fine å se på igjen og igjen.

    Ettersom du liker Neil Gaiman, kjenner du trolig til tegneserien, "Black orchid" og fantasyfilmen "Mirrormask"? Hvis ikke, anbefales de virkelig : ))

    SvarSlett
  6. Det blir spennende å se om Persepolis faller i smak, da. Helt supert å få kommentar fra noen som har lest bøkene hennes, takk for det :-D Jeg har sett at det er en bok på engelsk som heter 'Persepolis 2', vet du om forlaget har i den norske utgaven sammenslått nummer 1 og 2 i en utgave (da den er ganske tykk) eller om nummer 2 er oversatt? Har du isåfall lest den?

    Jeg har ikke lest tegneserien Black Orchild, jeg skal skrive den opp! Filmen Mirrormask visste jeg ikke det var Nail Gailman som sto bak! Mirrormask har jeg sett mange, mange, mange ganger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har "Persepolis 2" i skolebiblioteket der jeg jobber, og jeg mener å huske at den norske utgaven er en sammenslåing av bind 1 og bind 2.

      Har også sett "Mirrormask" flere ganger - liker denne filmen veldig godt!

      Slett
    2. Takk for svar! Mistenker de har slått de sammen, den er jo så tykk. Det går fort for meg å finne det ut for sikkert etter å ha lest den da.

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama