torsdag 4. oktober 2012

Jeg leser i oktober #1 ÅTTE PROSENT AV INGENTING av Etgar Keret


Åtte prosent av ingenting av Etgar Keret
Etgar Keret er en forfatter jeg er utrolig glad i. Han har enda ikke skrevet noen romaner. Det han gjør er å skrive korte, og noen lengre, noveller. Han har også laget filmer. Nå har jeg igjen å lese tre bøker av Etgar Keret. De gleder jeg meg til.

Oversettelsen til norsk i denne diktsamlingen er ikke noe å skryte av. Det er mange skrivefeil men også feil 'uttrykk' i språket. Språket til Etgar er på engelsk(jeg vet ikke hvordan språket hans er på morsmålet hans som er hebraisk, dog jeg mistenker han oversetter tekstene sine til engelsk selv) rett frem, naivt, melankolsk, enkelt. Det er språkets hans sin styrke og kjennetegn. I denne oversettelsen har språket på norsk blitt 'barnslig'. Det er feil.


En av de fire novellene handler om fire kompiser der den ene tok livet sitt(svært mange tar livet sitt i novellene til Etgar) og nå hopper han fra kropp til kropp- han flytter inn i kroppene deres fra den 'andre siden'. Alle som en klikker det for dem og de gjør rare og merkelige ting helt til det blir neste person i køen sin tur å 'få besøk'. De reagerer forskjellig men panikkanfall er en felles reaksjon. Når den døde kompisen har tatt hele runden, begynner sirkelen på nytt. Og kompisene synes det er greit. De forstår. Fascinerende. Novellene til Etgar gir ingen mening, men du blir i godt humør av de.

Denne novellesamlingen gjorde meg i utrolig godt humør. Jeg trodde nemlig jeg hadde lest alle novellene til Etgar da han gjerne publiserer den samme novellen i to forskjellige novellesamlinger, alt ettersom om de 'passer inn' i gjengen. I tillegg har jeg lest mange av de samme novellesamlingene både på norsk og engelsk. I Åtte prosent av ingenting kom jeg over flere noveller jeg ikke hadde lest før! Hurra!

Tel Aviv er en by som går igjen i alle novellene til Etgar Keret og jeg som forfrisker geografi kunnskapene mine sakte men sikkert, finner det på kartet. Tel Aviv er ikke hovedstaden i Israel som jeg trodde men det er litt hovedstad likevel.



Denne novellesamlingen, som alle Etgar Keret sine novellesamlinger er, er noe for seg selv:
  • En mann kjøper månen av en junkie
  • En jente vil så gjerne ha glitrende øyne
  • En mann kjøper en datamaskin der tastaturet er ødelagt og det vises på teksten i novellen. Den heter nemlig "I usstand"
  • En deprimert fisk kan å snakke
  • En kommende far har babyangst og blir ved et uhell for å forvandle barnet til en liten ponni. 

Etgar Keret skriver om depresjoner, de fleste karakterene hans er litt ned for. Det passer meg bra. Vet du hva jeg tror, jeg tror Etgar Keret er lat, jeg! Jeg tror han bare setter seg ned og skriver en av sine korte noveller i en 'sitting' og det er null problem, han svetter ikke en dråpe, det er så lett så. Det kommer nok veldig lett for han: ordene, historien, han er full av dem! Han driter sikkert fabelartige, perfekte noveller på dass.

Kul fyr.



Flere innlegg jeg har laget om Etgar Keret:


6 kommentarer:

  1. Hehe, herlig skrevet om en forfatter og hans novelle som jeg ikke har hørt om før. Ikke leser jeg noveller noe særlig, men jeg fikk jo veldig lyst nå :D Spesielt vil jeg høre mer om faren som har babyangst og forvandlet barnet til en liten ponni, herlig:) Sprøhet liker jeg, så kanskje disse vil være fin novelle å starte med:)

    Takk for tips og herlig flott skrevet innlegg:) Lo og ble godt oppgiret her jeg sitter:) Ha en herlig kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du sprøhet er Etgar Keret virkelig en forfatter du skal se etter på biblioteket og i hyllene i butikkene ;-) Tuuusen takk for kjempe fin kommentar! God kveld til deg også!

      Slett
  2. Hurra, en novellesamling jeg ble nysgjerrig på! Attpåtil av en (for meg) helt ukjent forfatter. Dette skal absolutt sjekkes ut! Høres ut som noe som vil passe meg godt (litt sært, finurlig, artig, sprøtt og dystert), og når du attpåtil skriver så frisk og artig om novellene og forfatteren ("Han driter sikkert fabelartige, perfekte noveller på dass." - hæhæ!), så kan jeg jo ikke annet enn å sporenstreks sjekke om samlingen kan reseveres på biblioteket!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk! :-D Etgar Keret anbefaler jeg til hvem som helst. Han er en av mine store favoritter. Han er også 'lettlest' så er det så snedi gå lese innimellom romaner og slikt synes jeg. Håper du får lånt den og at den faller i smak!

      Slett
  3. Som de andre som har kommentert, fikk jeg også lyst til å lese denne novellesamlingen - synd at den norske oversettelsen ikke duger, men like greit å lese engelsk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oppdaget igår, da jeg tenkte å kjøpe den på engelsk og lese og beholde i bokhylla, at den ikke finnes! Det de må ha gjort er å samle mange av de beste novellene og utgitt den på norsk i denne diktsamlingen som har fått navnet "Åtte prosent av ingenting", som også en av novellene heter.

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama