fredag 4. juli 2014

JETLAG - 5 TEGNESERIER BASERT PÅ 5 NOVELLER AV ETGAR KERET



Jeg vil lese alt av Etgat Keret. Jeg har igjen å lese to novellesamlinger på engelsk (jeg har allerede lest de på norsk).

Jetlag er fem tegseserier, basert på fem noveller av Etgar Keret, tegnet av fem forskjellige kunstnere. De fleste av novellene hadde jeg lest før i forskjellige novellesamlinger av Etgar, og de var de morsomste å lese: Har tegneserieskaperne sett for seg det de har lest på samme måte som meg? De novellene jeg ikke hadde lest før (eller ikke husker å ha lest) ble jeg glad for.

Jeg synes ikke tegneseriene er spesielt bra, hverken pene eller kule. På den måten falt ikke Jetlag i smak. På en annen side var det morsomt å få fremstilt novellene hans på den måten, selv om det ikke er første gangen (Pizzeria Kamikaze (som er den eneste boken av Etgar jeg mangler i samlingen min, men som jeg likevel har fått lest, hurra for biblioteket og fjernlån)).

Det føltes bra å lese tre uleste bøker av Etgar fra bokhylla på rappen etter mursteinen Shantaram. Virkelig bra.

Akkurat nå leser jeg en diktsamling av Åsmund Bjørnstad (nytt bekjentskap), og som vanlig når jeg leser dikt (og spesielt da på nynorsk) forstår jeg ingenting. Jeg leser de om og om igjen og prøver å smøre meg med tålmodighet. En kan ikke lese dikt i hastverk.

Nå burde jeg så klart ramse opp de fem tegneserieskaperne, men gidder ikke. Google it.


Jetlag av Etgar Keret.
The Toby Press 1998
ISBN 978-1-59264-155-0
Kjøpt selv


Festival-antrekket mitt i slutten av juni. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama