torsdag 7. desember 2017

BORTBYTINGEN AV SELMA LAGERLÖF

Men hon var nu en gång sådan, att då det fanns någon, som alla hatade, så måste hon uppbjuda sina yttersta krafter för att komma en sådan stackare till hjälp. 


Fra side 7.

Denne novellen på bare 16 sider lå i et lesebrett jeg vant av Marianne bak bloggen Ebokhyllami i sommer. Det er mitt første møte med den døde, svenske forfatteren Selma; jeg har hørt mye om henne (takket være mange, flotte beleste norske bokbloggere) og har skaffet meg en av bøkene hennes på en bruktbokbutikk (ikke lest enda), og har seks andre titler som står på den eviglange leselisten . . .

Jeg leste novellen til og fra med toget og jeg gjorde noe så sjeldent som å ikke skrive ned et eneste ord om historien samtidig som jeg leser. Når jeg skriver om bøkene jeg leser for bloggen har jeg skrevet nesten hele teksten for hånd på forhånd, det er bare for meg å rydde i teksten og skrive av passende sitater, søke opp informasjon, velge og legge ved bilder - det er jo alt dette som tar tid med å blogge - selve skrivingen: den går av seg selv!


Dette er den andre teksten (den første en fagbok om hund), denne en novelle - jeg leser på svensk. Det må sies at å lese på et fremmed språk på Lettoen fungerer dårlig, ordboken er kronglete å lete frem og mange ord er det ingen forklaring på. Det gikk greit i dette tilfellet likevel, men perfeksjonisk som jeg er (jeg vil lese, og jeg vil lese ALT - alle ord vil jeg forstå! Men det går ikke, da blir en aldri ferdig, ikke på norsk, engelsk eller svensk) ga det meg nervøse rykninger i ansiktet å ikke få all hjelpen jeg hadde brukt for fra ordboken.

Den lille novellen handler om et vakkert spedbarn og en stygg trollunge; ei trollkjerring var ute å gikk i skogen, plaget ingen og kom over et menneskebarn - inntil da var hennes eget trolle-spedbarn det vakreste hun visste om - nå var menneskebabyen foran henne et syn for såre øyne: så glatt, så rosa, så lite hår på kroppen, ingen vorter! Hun bestemte seg raskt, før foreldrene til barnet kom, å legge trollungen der babyen lå og ta menneskebarnet med seg.
Det vokser opp hos trollet, og motsatt trollungen ble med menneskene hjem; de visste godt det var et troll, men moren syntes synd på det og tar seg av det som en mor. Mot alle odds overlever trollet til tross for at alle på gården (inkludert ektemannen) prøver å myrde trollbabyen HELE TIDEN. Det er grusomt å lese om denne ondskapen! Uff! Jeg skal ikke si hvordan novellen ender men tematisk kan jeg si det handler om hvorfor en alltid skal være snille og gode mot hverandre.

Jeg satte så pris på denne korte novellen at jeg ga den terningkast seks på Bokelskere (og fem stjerner på Goodreads); perfekt å lese på toget var den også.



Bortbytningen av Selma Lagerlöf
En novelle utgitt av Mix forlag i 2013
E-bok
Originalt utgitt i boken Troll och människor i 1915
16 Sider
Sverige
ISBN 978-91-86845-59-9
Bokkilde: lå inn i lesebrettet jeg vant i en konkurranse 






Jeg har også en Musikkblogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama