fredag 22. desember 2017

OLAF G AV LARS FISKE OG STEFFEN KVERNELAND






Leste om denne gullgruven av en bok originalt hos bloggen til DEZ.


Den ble liggende på leselista; så møtte jeg Anna ved en tilfeldighet på biblioteket i høst, hun holdt på å levere boken, snakket varmt om den; hennes gode ord og ikke minst at den allerede har vært på leselisten i mange år gjorde at den gikk fra å bli levert - PIP fra skranke-maskinen - til 2-3 sekunder senere å bli lånt av en annen (meg) - PIP fra skranke-maskinen igjen. Boka er virkelig god, jeg har gitt den terningkast 6 på Bokelskere, og 5 stjerner på Goodreads; i tilegg er den blitt en favorittbok. Jeg har jo lest Munch av Steffen Kverneland, en biografisk tegneserie om Edvard Munch som også ble en favoritt (og som også ble anbefalt av Anna). Biografier som er fortalt i tegneserieform: hvor genialt er ikke det, digger digger digger.



Me ska faen meg laga ei diger coffeetable bok om Olaf


- Sitat fra side 8. 



På omslaget ser du en stor indianermann og to bittesmå Lars og Steffen som tilber ham, Olaf Gulbransson,  en norsk tegner som flyttet til Tyskland og som ble først berømt (og satt pris på) der, og senere - Norge på etterskudd - også satt pirs på her, men langt fra belønnet og hyllet så mye som han fortjente, det er bra Tyskland stilte opp. Olaf flytte til Tyskland og ble boende fast der stort sett ut hele livet. Kjent i Tyskland glemt i Norge. Steffen og Lars har ordnet en kildeliste bak i boken, bøker om Olaf, desverre er nesten ingen av dem oversatt til norsk, det er for galt ja. Men noen er det jo, de er nortert i min leseliste (må jeg leve for evig). Angående omslaget med den store indianermannen: det skulle vise seg å være kunstneren Olaf, som likte å gå med et brettet håndduk på hodet (naken ellers). Med et forkle på. Han var en nudist og naturmann, en sann atlet og raring. En kunstner.
Olaf Gulbransson ble født 1873. Han fikk jobb i satirebladet Simplicissimus i Tyskland, han ble godt kjent for sin geniale og minimalistiske strek. Han jobbet hardt og ble berømt og rik. Mest kjent er Olaf for sine karikaturer.


Gulbrann er vår Gud! Store rompefar!


Fra side 93.


I biografien reiser Lars og Steffen i sin store helts fotspor: Tyskland. Til gården Schererhof som Olaf kjøpte i femtiårene sine. Lars og Steffen tilber Olaf. Om de ikke elsket ham før de dro er han deres kunstnerGud når de er på vei hjem til Norge.
Olaf ble gift flere ganger, hans siste kone var Dagny Bjørnson - Bjørnstjerne Bjørnson sitt barnebarn, og Olaf sin tredje kone. De besøker byen Tegernsee der han bodde og døde. Kverneland og Fiske drikker hver dag. Jeg blir dårlig bare av å lese om det.


Dette er bad craziness. Jeg har en diger angstsommerfugl som herjer i brystkassen. Jeg vil hjem! 


Fra side 137. 


Biografien er humoristisk, jeg ler ofte høyt. Illustrasjonene og tegneserien er fortalt med forskjellige stiler. Jeg elsker det. Jeg leser. Drikker kaffe. Og hunden ligger langstrakt på beina mine og dupper. Det er så deilig å ligge slik og boka er så utrolig bra. Det er lærerikt, morsomt, kreativt. Etter å ha lest om Olaf G føles det som om jeg har sett Olaf i det virkelige liv, snakket med ham, beundret (og fryktet) hans livlige humør i fylla. Biografitegneserien er morsom å lese, og å se på bildene. Fiske og Kverneland kunne godt ha oversatt tysken, ikke alle hadde tysk på skolen, det hadde da ikke tatt gutta så mye tid, eller? Jeg opplever biografien som ærlig, vi får høre det positive (Olaf G er glad i dyr, redder baby i elv, utrolig begavet og hardtarbeidende) og det negative (jobbet for nazistene, svek sin bestevenn, jålete og hadde en hang til å vri på sannheten).
Historien om Olaf blir fortalt på en helt særegen måte i denne boka der de bruker sin egen kunst til å fortelle om livet til kunstneren. Denne boka ble en favoritt, enda kunne den vært lengre.



Olaf G av Steffen Kverneland og Lars Fiske 
No Comprendo Press, Oslo 2004
ISBN 82-91187-48-7
184 Sider
Biografi
Tegneserie
Norge
Bildekilde: Lånt på biblioteket 



KILDER OG ANNET AKTUELT:

Anmeldelsen til Dez: http://dezfi.blogspot.no/2012/10/tegneserieomtale-olaf-g.html?showComment=1350461646763#c6934037195450117835

Lånt bilde av bokomslaget fra her: https://bokelskere.no/Stjernekast/boksamling/2087246/

En minidokumentar om Olaf og Dagny https://tv.nrk.no/program/fola03003268/med-tegneren-olaf-gulbransson-fra-trangvik-til-tegernsee



Jeg har også en Musikkblogg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama