torsdag 5. april 2012

Påskekyllingen koser med katten


Påsken min i år er svært gul, det er håret mitt som er gult. Håret mitt som skal, skal bli hvitt som snøen, det er fortsatt gult. Jeg hater det, hver gang jeg går ut trer jeg en lue over hodet. Jeg er en påskekylling. Jeg er i dårlig form også, jeg blir rask svimmel om jeg står oppreist lenge om gangen. Hver gang jeg reiser meg ”svartner det for” og jeg blir nummen i hele kroppen og jeg må bare gripe tak i nærmeste stødige støtte og telle sekundene samtidig som jeg venter på at blikket skal bli klart, trykket i hodet skal lette og suset i øret skal gi seg. Jeg er konstant trøtt, jeg bruker all viljestyrken jeg har på å ikke legge med på dagtid og sove en dupp. Jeg trenger å sove om natten, jeg trenger dagslys. Det er som om jeg beveger meg gjennom vann. Alt går så tregt. Det hjelper på formen å låne kattene til S, de gir meg så mye glede! Oskar den Svarte er ordentlig leken og liker å bli koset med og strøket på magen. Ivan den Grå er mer tilbakeholden. Han er kongelig. En sjelden gang kommer han og vil ha kos og det er dyrebart. Ellers godtar han meg, det er bare det at han ikke er en kosekatt. Det skal han få lov til ikke å være. Jeg kaster en lekemus veggimellom i leiligheten til K og S og den lekne katten kaster seg etter, hopper over sofaen i et byks og slenger seg ut i luften og glir bortover gulvet. Gang på gang. Jeg ler høyt, gang på gang. Og etterpå, etterpå kommer katten tilbake med lekemusen og slipper den fra seg rett foran meg, vil jeg skal kaste den en gang til, vær så snill? Akkurat som en hund! Jeg har brukt timer, dager på å få Ullrikk til å gjøre det samme, han som faktisk er en hund, men nei. Han vil ikke gi slipp på ballen, den må jeg sloss for. Han forstår ikke det blir mindre lek og moro av slikt. Dumme hund. Smarte katt.

I den lille leiligheten min har jeg bare litt varmere enn lunket vann i dusjen. Det er skrekkelig! Nå som S og K som bor i etasjen under er bortreist kan jeg låne dusjen deres. Luksus. Bare de som har opplevd ikke å ha tilgang til varmt kokende vann i dusjen forstår hva jeg mener når jeg sier luksus. De har også en liten veranda; sist mandag var det faktisk sol på himmelen og da satt jeg der en liten stund og leste Kentauren av John Updike og fikk noen beskjedne fregner på nesen min forså snart å gå inn igjen under pleddet i sofaen, jeg fryser så lett. Jeg er alltid så kald, både om sommeren og vinteren. Før, da jeg bodde på steder med varmt vann, var det sjeldent jeg rakk å bli så skitten at jeg måtte dusje, lenge før den tid dusjet jeg bare for å få varmen i kroppen. En og to ganger om dagen. Deilige varme vann, hadde jeg vært et havdyr hadde jeg vært en delfin. Jeg elsker vann, det er mitt riktige element. Der hører jeg hjemme.Da jeg var liten var jeg i bassenget hele tiden. Minst en gang i uka.

I går kveld kom plutselig mamma med to store påskekurver på døren og det bare fordi hun er mamma. Den inneholdt to hjemmelagede rosa grytekluter, hjemmelagde boller, hjemmelagde sveler og hjemmelagde blåbærsyltetøy. Nam. Den innehold også en flaske vin og et gammelt, vakkert vinglass, en boks rett i koppen kakao, kremost, en kartong Biola med mangosmak, teposer & en tesil av mykt tre, Rugsprø (det beste knekkebrødet som er å finne i butikkhyllene), to kvikklunsjer, en påskeduk, påskeservietter og to gule kubbelys, svenske kjøttboller & svensk gulost, to bananer, spekeskinke, og sist men ikke minst filmene Legenden om jaktuglene (jeg elsker animasjonsfilmer), Narnia og hele TV-serien Extraordinary dogs. Shit ass, igår var jeg ordentlig bortskjemt. Jeg er så glad. Det eneste målet jeg har for resten av påsken er å trene litt hver dag, sove om natten, kose og leke med pusene og lese ferdig den trege Kentauren. God påske alle sammen!



Påskekurvene, mye bedre enn noe påskeegg.



Elsker kvikklunsj, spiser det året rundt. Enten det eller Snickers. Mmm.


Ivan den Grå, kongekatten, mektig majestetisk.



Oskar den Svarte, også kjent som ugleOskar sover dupp og jeg leser Kentauren av John Updike

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama