onsdag 26. september 2012

En REN lesedag


That's it. Nå ER det skjerpings! For å hjelpe meg selv å komme meg videre i romanen Reisen til nattens ende og få slutt på denne leseørkenen der jeg helt mangler roen til å sitte å lese mer enn tyve minutter om gangen, noe som er forferdelig da jeg leser kjempe tregt og nesten ikke får lest noe på de stakkars tyve minuttene, skal jeg bruke denne onsdagen på lesing i den reneste formen som finnes. For å hjelpe meg selv på vei skal jeg låse meg ute fra leiligheten og lese. Bort bort fra vaskemoppen(jeg har en uvane med å vaske når jeg ikke vil gjøre lekser eller ikke vil lese eller ikke vil trene osv osv), bort fra dataskjermen(!). Kanskje setter jeg meg på en pub og drikker meg sakte men sikkert full på øl samtidig som jeg leser (som Tengo i bøkene 19Q4, ikke at han drakk seg full men han satt ofte på bar eller restauranter og leste samtidig som han drakk eller spiste)), etterpå eller før kanskje jeg setter meg ved elven om det er fint vær og blir solbrent på nesen, kanskje setter jeg meg på biblioteket hele dagen og dropper ølen og solen og sparer penger. Kanskje tar jeg meg en fire timers togtur der jeg bare kjører tur-retur uten å gå av toget og leser(det har jeg aldri gjort før, jeg synes bare det høres koseligere ut å lese på toget på kvelden i høstmørket enn hjemme også er jeg så glad i å kjøre tog så hvorfor ikke, jeg sier hvorfor ikke!) I dag skal det leses!


*Karakterene i min favoritt roman Den siste samurai sitter på toget og leser hele dager da det er for kaldt å sitte i leiligheten fordi de ikke har råd til å bruke så mye strøm. Jeg kjenner meg utrolig godt igjen, varmeovnene vil ikke fungere i min lille leilighet i fjerde etasje og jeg sitter alltid med ullsokker og pledd. Det høres deilig ut å sitte på et varmt tog en hel dag.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det høres ut som en bra idé å ta toget tur/retur. Jeg pleide å sette meg på busser da jeg var tenåring, bare for å sitte der og se ut av vinduet mens jeg hørte på iPoden min. Det er det kjempelenge siden jeg har gjort. Men jeg tar toget en del, og det er veldig fint. Jeg får lest veldig mye da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å sitte på toget er magisk! Buss er også bra men dårlig lys å lese i og lettere å bli kvalm når man leser. Men det hadde også så klart gått an, billigere er det også, å bli med på en lang busstur og lese der i stedet! Jeg er jo så glad i å lese men jeg er lei av å sitte inni, alene, og lese. Da er kollektiv trafikk en god løsning synes jeg. Hihi.

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama