mandag 24. september 2012

Jeg leser i september #2 Mockingbird Wish Me Luck av Charles Bukowski


Ordentlig skitten og brukt. Jeg fjernlåner den
fra et bibliotek.

Mocking Bird Wish Me Luck av Charles Bukowski ★★★★★ av seks stjerner


Mockingbird Wish Me Luck har jeg lest før. Det er så utrolig sjeldent at jeg leser samme bok to ganger at dette er faktisk ganske spesielt og jeg er rent lei av meg selv som skriver og sier det stadig vekk; 'jeg leser Mockingbird, for andre gang..' Er det nødvendig å slenge inn den siste bemerkningen der, hver gang sier jeg til meg selv. Ja, det er det tenkt! Svarer jeg. Det hender seg at jeg skriver ned bøker som nevnes i romaner og dikt jeg leser, og i Mockingbird fant jeg to bøker jeg ville lese og som jeg skrev ned. Den ene er diktboken Be angry at the sun som jeg skal begynne å lese nå som jeg er ferdig med Mockingbrird, og den andre boken er romanen Reisen til nattens ende som jeg hadde bestemt meg for å bli ferdig med i forrige uke men som jeg altså ikke har lest ferdig. Ops. Hele grunnen til at jeg leser den, igjen, er fordi jeg hadde skrevet ned diktsamlingen Be angry at the sun men jeg hadde ikke skrevet ned hvilket dikt boka nevnes i. Dette irriterte meg grenseløst. Nå vet jeg det. Bukowski inspirerer meg noe utrolig, det ser jeg bare på mengden av innlegg i bloggen min(liste lengre ned) som er inspirert av og handler om han og dette bare etter å ha lest to bøker! For en forfatter! Bukowski er bare kul. Han er hakuna matatta. Han leser tunge, rare romaner, han hører på klassisk musikk, han drikker, han puler og han skriver. Han skriver bra.

Selv leste jeg Mockingbird fordi Sukkerrør skrev om den. Jeg har bare lest en diktsamling til av Bukowski og det er boka med den utrolig vakre tittelen The Days Run Away Like Wild Horses Over The Hills. Neste bok av Bukowski jeg skal lese etter å ha fullført romanen Reisen til nattens ende og diktsamlingen Be Angry At the Sun er er Notes of a Dirty Old Man som Sukkerrør har anbefalt meg, jeg skal også lese romanen Nedenom og hjem som A har anbefalt men den har jeg det ikke travelt med å plukke opp.


Jeg har også oversatt flere av de vanskeligste diktene(ikke nødvendigvis de beste) fra engelsk til norsk. Om du er interessert i å lese de finner du de linket under her:

the garbageman
moyamensing prison

notes upon the flaxen aspect
get the nose

hogs in the sky
millionaires
a fine day and the world looks good
vacancy

Andre innlegg jeg har skrevet om, rundt eller bare nevnt Bukowski i:



Favoritt-diktet mitt fra diktsamlingen.




Et av mine favoritt-sitat i diktsamlingen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama