lørdag 8. september 2012

Jeg oversetter dikt av Bukowski#3

Språk er en merkelig ting, eller hva dere? Dette diktet var bare uforståelig. Også da det endelig var oversatt. Germaine er en australsk forfatter, hva blomsten gladiol har med India å gjøre vet jeg ikke, eller Ceylon, ørekyte er en fisk, Simon Bolivar var en general og nasjonalist fra søramerika. Det er ingen tvil om at Bukowski er belest og at han røyker et eller annet sterkt noe. Finnes det noen god oversettelse for "a pawnshop" på norsk? Jeg fikk ikke til å oversette dette diktet logisk, om det i det hele tatt gir mening på originalspråket. Mest av alt er jeg usikker på overskriften og hva i alle dager har en evnukk med søvn å gjøre? Du får lese selv og se (på engelsk heter det "notes upon the flaxen aspect:" og du finner det i samlingen Mockingbird wish me luck):

Notater om de lingule aspektene:


En John F. Kennedy blomst banker på min dør og er
skutt gjennom nakken;
gladiolene samler seg i dusinet rundt spissen av
India
drypper i Ceylon;
dusiner av østers leste Germaine Greer.

i mellomtiden, jeg klør fra gjørmen i Filippinene
etter øyet til en ørekyte
ørekyten er spist av opphopende drømmer av
Simon Bolivar. Åh,
frihet fra den begrensning en vinkelavstand gir ville være
deilig.
krig er perfekt,
den stødige veien drypper og lekker,
Schopenhauer lo i 72 år,
og jeg ble fortalt av en veldig liten mann i en pantelån-forretning i New York by
en ettermiddag:
"Kristus fikk mer oppmerksomhet enn jeg
men jeg gikk lengre på mindre . . ."


vel, distansen mellom 5 punkt er det samme som
distansen mellom 3 punkt er det samme som distansen
mellom ett punkt:

alt er så hjertelig som godteri:
alt dette som vi er pakket
inn i:

evnukker er mer eksakte enn søvn

frimerket er gal, India er latterlig

kameleonen er den siste gående blomsten

2 kommentarer:

  1. De virker noe spesielle disse diktene til Bukowski!

    SvarSlett
    Svar
    1. De fleste diktene er flott flott men det skal ikke skjules at av og til er det smettet et dikt som dette inn og det er umulig å finne tankemønsteret bak!

      Slett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE