torsdag 23. august 2012

Jeg lærer meg ord jeg ikke kan fra Hell's Angels av Thompson

Underveis da jeg leste Hell's Angels i juli i år begynte jeg å skrive ned ord jeg ikke vet hva betyr, ord jeg hører stadig vekk, leser hele tiden, ord jeg tror jeg kan, men som jeg faktisk ikke vet hva er eller betyr. Det er bare en måte å lære på for meg, og det er å lete, være nysgjerrig og skrive det ned. Kanskje er dette et innlegg som kjeder dere, kanskje er det ikke kunstnerisk eller interessant for andre enn meg selv. Ord er overalt så litt relevans må de ha for noe for alle. Ord gjør noe med deg, når du hører et ord, hvilke bilder dukker opp på innsiden? Hvilke farger ser du? Hva smaker ordene? Ord er magisk. Om du ikke kan et ord, om du ikke vet hva det betyr, hvordan kan det ordet gi deg noe? Du går glipp av en serie bilder. Ta for eksempel ordet Perle som er et av mine favoritter: når noen sier perle eller jeg leser perle ser jeg lyserosa, jeg ser hvitt, jeg ser skjell og hav. Jeg ser et smykkeskrin, et blått rom. Jeg ser en øredobb på et vakkert øre. Alt dette ser jeg på noen sekunder bare jeg hører ordet perle. Ta ordet kaffe: jeg ser regn, jeg ser cafeer, regnjakker og dugg. Jeg ser frokostbord og kofferter.



Her er en liste jeg har laget med ord jeg la merke til i boka Hell's Angels og som jeg ikke visste hva betydde selv om jeg trodde jeg visste før jeg faktisk ikke visste noen ting og shit happens altså for nå er jeg mer forvirret enn før jeg begynte å lete etter sannheten bak ordene



Pragmatisme Dette er en virkelig dårlig start på denne listen. Jeg leser om pragmatisme, som når jeg hører ordet får meg til å tenke på kvadrater og trekanter og flerkantet figurer, og jeg aner ikke hva jeg leser. Pragmatisme er noe filosofisk. Jeg tror det har noe med handling å gjøre, altså at for å lære må du handle. Jeg tror også det har noe å gjøre med å lære systematisk. Litt sånn som jeg gjør nå kanskje? All viten er feil om den ikke er til nytte, eller at all viten kan motbevises til slutt. Jeg er forvirret.

Autovern Ja, her har du det. Jeg har brukt ordet, jeg har hørt det flere ganger i uken om ikke hver dag i nyhetene og jeg har ikke lagt merke til det eller gitt ordet en eneste tanke. Før nå. Autovern er gjerdet som hindrer bilen i å kjøre utfor veien.

Paradoks Det er et spennende ord. Et paradoks er en "tilsynelatende urimelig påstand som ved nærmere ettertanke viser seg å inneholde en viss sannhet." De med minst, gir mest. Det er jo ikke logisk men det betyr ikke at det ikke er sant.

Esoterisk er litt som å være egoistisk. Esoterisk er et ord bare for de innvidde, det kan være noe som bare en bestemt gruppe vet og holder for seg selv. En gruppe kan ha et esoterisk særpreg, altså at de holder seg for seg selv, eller holder viten sin for seg selv. Hunter S. Thompson brukte det helt sikkert om motorsykkelklubben. Neste gang jeg skriver ned ord jeg ikke vet hva betyr skal jeg skrive hele setningen ordet er brukt i. Jeg noterer det bak øret.

Novise kan bli sett i en religiøs sammenheng, at noen skal flytte inn i et kloster og går i lære for å bli munk eller nonne, eller det kan bety at noen ikke har erfaring. Hvis du begynner i en ny jobb er du en slags novise.

Konvoi er å forflytte seg samlet for å ha mest mulig beskyttelse eller virke fryktinngytende eller være vanskelig å angripe ut fra deres posisjon. Her har nok Hunter helst sikkert brukt ordet om Hell's Angels måte å forflytte seg på i reisene sine der de alltid kjørte samlet. Det var helt nødvendig (hvis de kjørte alene ville politiet helt garantert stoppe dem men er de mange nok er sjansen mindre for at politiet vil ta seg bryderiet) og tryggest(fordi bilister hadde det med å prøve å presse de ut av veien).



Å finne ut hva disse ordene betyr og forstå dem var mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jeg gjorde om ikke annet et forsøk. Ikke ta mitt ord for at det som står her er rett. Som sagt, dette var mer forvirrende enn jeg hadde trodd. Tenke seg til! Tenk å publisere denne listen og vise fram sine svakheter og uvitenhet, dere må tro jeg er helt dum men hvor dum er man være når man prøver å lære? Kan man være dum da. Nei, man kan ikke det. Man kan uansett ikke like litteratur uten å like ord. Lykke til med det.

9 kommentarer:

  1. Så pussig, jeg har lagd utkast til bloggen på ord jeg ikke kan, hehe. Liker å lære nye ord jeg også:) Er det greit at jeg gjør det? Føler liksom jeg hermer MEGA etter deg da :)

    SvarSlett
  2. Hei på deg! Nei da, kjør på! Ord er gøy, jeg leser gjerne flere "ordinnlegg". Jeg har tenkt å ha det som en fast "spalte" framover. For hver bok jeg leser skriver jeg ned et par ord som jeg vil lære meg. Vi kunne jo kalt disse innleggene noe spesielt, en bestemt tittel eller noe? Jeg har sett flere bokbloggere har slike faste innlegg som heter "Boken på vent" "fått i postkassa", "en smakebit på søndag" og videre i den duren..Vi kunne gjort det samme! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har kalt mitt innlegg "1 nytt ord - 365 dager". Vet ikke helt om jeg er fortrolig med tittelen så jeg grubler litt enda på den. Tenkte å lære meg ett nytt ord hver dag. Likte vrien din også, det er jo alltid ord i en bok man ikke alltid er like sikker på hva betyr. Vi kommer til å bli så kloke, hehe ;)

      Slett
    2. Å så smart smart, gjør det du! Jeg holder meg til å ta et innlegg i ny og ned stappet med flere ord. Jeg har ikke disiplinen til å skrive ned et ord om dagen. Jeg har allerede begynt å bli klokere, imorges da jeg satt og leste i Reisen til nattens ende leste jeg ordet paradoks og husket hva det betydde. Det var gøy.

      Slett
    3. Ja det er alltid artig å føle at man lærer, jeg er så nysgjerrig at jeg bare MÅ finne ut av ting. Ja ikke sånn nysgjerrig som ei slarvkjerring som står å følger med på alt alle andre gjør, men på kunnskap.
      Jepp, da gjør vi det sånn, synes innlegget ditt var veldig bra! Liker sånne innlegg hvor også jeg kan lære nye ting! Og jeg liker at du skriver om filmer også, en digresjon, men måtte bare slenge det med :)

      Slett
    4. Takk for det! Da skal jeg helt klart fortsette med disse språk-innleggene. Jeg har alltid hatt veldig vanskelig for å lære ved å lese men alltid lett for å lære ved å praktisere. Nå, tjueto år, har jeg funnet ut at det jeg leser og lærer skal jeg praktisere, som å tegne, reise meg og se på kart for å lære land, skrive ned ord og skrive ned tanker rundt ordene jeg ikke kan og på den måte huske det lettere. Det er effektivt! Gleder meg til å lære flere ord i bloggen din! Så fint du likte innlegget om film også, jeg er en ordentlig skattejeger når det kommer til å finne filmer jeg liker. Jeg er suuuper kresen!

      Slett
  3. Supert innlegg, og slett ikke kjedelig!
    Jeg slår alltid opp ord jeg ikke kan, og forsøker å gjøre det med ord jeg ikke kan forklare selv om jeg egentlig vet hva de betyr. Jo oftere jeg gjør det jo mer kjenner jeg ordet og kan forklare det for andre hvis de skulle slumpe til å spørre (det er helst ungene mine...hehe).
    Akkurat nå leser jeg pensum og tar i kveld for meg "Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen". Det er jo noe som må gjennomgås, men du verden så interessant! Og her får jeg styrket min mening om hvor viktig det er for barn å bli lest for, utforske språket sammen og ja - grunnlaget for språket legges tidlig,
    Nå kom jeg litt ut på viddene, men når du nevner at ord er magiske og at man opplever dem forskjellige ser jeg en sammenheng :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! For en disiplin du har! Jeg burde absolutt gjøre det jeg også, slå alltid opp ord jeg ikke vet hva betyr. Jeg må kjøpe meg en slik ordbok som jeg kan ha ved siden av meg hele tiden når jeg leser og alltid ta med i veska! Man får jo mye mer ut av en tekst hvis man tar seg tid til å utforske språket på den måten, en tekst vil få en helt annen dybde!

      For en flott mor du er! Moren min ber meg alltid se etter selv for hun aner ikke slikt, hehehe. Hun er flink på mye annet da men språk er ikke hennes greie.

      Det du leser høres veldig interessant ut! Det er klart det er viktig for barn å bli lest for og som du sier utforske språket. Jeg likte godt å bli lest for da jeg var liten men det var så sjeldent det ble gjort. Jeg husker godt at hver gang jeg var syk så dro moren min på biblioteket og lånte Mormor og de åtte ungene til meg som jeg lå og koste meg med i senga og lyttet til samtidig som jeg lå og tegnet det jeg hørte. Nå blir jeg helt nostalgisk her..hehe.

      Slett
    2. Vel, jeg løy litt...hehe, det er ikke alltid jeg slår opp, men det er helst når jeg kommer over ord og ikke har ordboken tilgjengelig :) Bokmålsordboka er veldig grei, den på nett bruker jeg mye.
      Jeg husker også hvor fint det var å lese når en var syk, og ellers så klart. Alltid nye bøker, nye verdener og historier, det var så spennende!

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama